BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til patruljen for at det skal bli spennende og morsomt.

DETTE BØR DERE GJØRE

1. Lær alle bokstavene, tallene og tegnene kolon, komma, punktum og spørsmålstegn i morse.
  2. Send morsemeldinger til hverandre på lang avstand og løs dem, for eksempel med morseapparat, billykter eller kraftige lommelykter.
  3. Send og svar på morsemeldinger laget ved bruk av en mobiltelefon. Bestem hva dere bruker som tegn på forhånd.
  4. Gå på morsetur der målet er at alle deltakerne lærer alle bokstavene i løpet av turen.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan dere gjøre minst ett av kravene under.

• Bidra aktivt til at yngre speidere får tatt morsemerket for sin aldersgruppe.
  • Send morsemeldinger til speidere i andre land, for eksempel på JOTA.
  • Lag et morseapparat og bruk det til å samtale med andre rovere i laget via morse.
  • Lær om morsens historie.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken