BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til patruljen for at det skal bli spennende og morsomt.

Når dere tar dette merket vil dere jobbe med bærekraftmålene 1. Utrydde Fattigdom og 13. Stoppe Klimaendringene.

DETTE BØR DERE GJØRE

1. Finn ut hva målet for KFUK-KFUM-Globals "Stop Poverty"-kampanje er og hvem som står bak kampanjen.
  2. Finn ut hva sammenhengen mellom fattigdom og klimaendringer er. Finn konkrete eksempler og diskuter dem i roverlaget.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan dere gjøre minst to av kravene under.

• Arranger et byttemarked.
  • Lag og gjennomfør en Scouts Own, lysspor eller lignende, for yngre speidere der temaet er Jesus og de fattige.
  • Sett fokus på et klimaproblem i kommunen deres. Arranger en aksjon, kampanje eller innsats i lokalmiljøet.
  • Dra på besøk til en bedrift i nærmiljøet som har sertifiseringen Miljøfyrtårn, og hør om deres miljøarbeid.
  • Se en dokumentar som handler om klimaendringer. Diskuter den i roverlaget.
  • Finn ut hvordan kjøttproduksjon påvirker global oppvarming. Lag en kokebok med minimum ti kjøttfrie retter og prøv ut minst en av dem på et møte eller en tur i laget.

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken