Det blir innrykk og registrering hele fredag fra kl. 9, grillbuffet for alle som ønsker det fra kl. 18, og kl. 21.45 er det tid for åpningsfest med formell åpning av NM. Da vil vi få vite navnet på NM-maskoten! Mange speidere har sendt inn navneforslag til fisken som ble halt i land av speidere fra Sætre speidergruppe på fisketur i Oslofjorden i vinter.

Lørdag starter konkurransene med teori og orientering før lunsj. Se detaljert program på NMs nettside. Der kan du også følge arrangementet gjennom helgen: Både fredag, lørdag og søndag oppdaterer vi siden med siste nytt og stemningsrapporter fra arrangementet.

I fjor var det patruljen Flått fra Mandal KFUK-KFUM-speidere som vant NM i speiding.

Bading og underholdning

I tillegg til selve NM-konkurransen er det tid til å gjøre mye annet morsomt. Mesterskapet arrangeres på Skogsborg, som er en flott leirplass ved Oslofjorden. Her er det blant annet egen strand, så husk badetøy! Det er meldt sol og brukbart varmt vær hele helgen.

Fredag 10. juni starter også Færderseilasen, der flere tusen seilbåter deltar. De vil passere tett på leirstedet, og er et imponerende syn. Hvis du er interessert i å oppleve dem på nært hold, kan du bli med på en båttur ut i Oslofjorden fredag mellom kl. 15 og 21.

Både fredag og lørdag vil det være leirbål med underholdning. En av årets MGP-deltakere, Freddy Kalas, mest kjent for hiten «Pinne for landet», vil avslutte leirbålet lørdag, og løfte alle til å gjøre en ekstra innsats i rundløypa søndag.

Vil du besøke NM?

Det er fullt mulig å komme på besøk og se på konkurransene. I lederkroa og speiderkroa vil det også være mulig for besøkende å kjøpe mat. Lørdag kveld vil det ikke være mulig å komme på besøk på grunn av sikkerheten rundt konserten.

Konkurransene begynner kl. 9 på lørdag, det er lunsjpause fra kl. 11 til 13, og så er det konkurranser igjen fram til kl. 19. Søndag pågår konkurransene fra kl. 9 til kl. 13.15. Det er selvsagt mulig å se på konkurransene, så lenge man ikke forstyrrer deltakerne.

Det er ikke parkering ved Skogsborg, men mulig å slippe av passasjerer. Ved bussterminalen i Sætre sentrum er det muligheter for korttidsparkering. Fra Sætre sentrum til NM-området på Skogsborg kan man gå kyststien, det tar ca. 20 minutter.

Politiattest

Vi minner om at alle ledere og alle i stab som skal til NM må ha registrert gyldig politiattest i medlemssystemet før arrangementet.

Forelde og andre som skal være med på arrangementet som stab eller annet, og som ikke er medlemmer og dermed ikke er registrert med politiattest i medlemssystemet, må forevise gyldig politiattest ved innsjekk fredag.

Sjekk gjerne nmispeiding.no og NM på Facebook for mer informasjon hvis det er noe du lurer på.