Alle speidergrupper med medlemmer født i 2007 og eldre har fått en aktivitetsboks med spennende forhåndsoppgaver til Futura. Noen oppgaver løser speidergruppa sammen, mens andre oppgaver løses i mindre grupper, som med patruljen eller roverlaget. Dere bestemmer likevel hva som passer best for gruppa deres.

Bruk aktivitetsboksen som en del av innholdet på speidermøter og turer frem til juni 2018. Da har dere et godt utgangspunkt for mange av aktivitetene som finner sted på Futura, og dere får en spennende høst og vår.

For informasjon om leiren besøk nettsiden futura.kmspeider.no og lik Facebook-siden Futura 2018 for å få de siste oppdateringer om leiren. Dere kan også følge Futura på Instagram under @futura2018. I tiden fremover kan dere også lese mer om neste års landsleir i Speiderbladet og Lederforum.

Påmelding til leiren åpner 08.januar 2017 og påmeldingsfristen er 15. april 2018.

Månedsoppdrag

Frem til landsleiren kommer det nye månedsoppdrag den 15. hver måned. Disse skal dere utføre sammen med biten av Futuraplaneten, bloppen deres. Når oppdraget er løst bør dere poste bevis så raskt som mulig på Instagram med emneknaggene #futura2018 og #kmspeider. Alle som løser oppdragene er med i trekningen av flotte premier.

Oppdrag #1
Gi planetbiten et navn. Post bildet av speidergruppa sammen med den nye kompisen deres på Instagram . Bruk den gjerne som en maskot når dere utfører resten av månedsoppdragene.

Oppdrag #2
Ta med Futurabloppen på haik. Kanskje skal du og patruljen din ut på Tråkk sammen? Det finnes mange måter å overnatte ute på. Dere har kanskje med dere et telt, eller en presenning å ligge under? Noen skal kanskje til og med bygge en gapahauk eller sove under åpen himmel om været er bra nok. Ta med Futura-bloppen på haik, og ta et bilde av den med dere på overnattingsplassen.

Oppdrag #3
På framtidsplaneten Futura er det viktig at vi har det kjekt! En av våre favorittleker er capture the flag. Bruk Futurabloppen som det ene flagget og et speiderskjerf som det andre flagget. Ta gjerne med hele gruppen når dere leker, jo flere jo bedre! Dere kan lese mer om leken i aktivitetsbanken.

Oppdrag #4
Nå nærmer julen seg – finnes det da en bedre måte å forberede seg til den på enn å lage julekaker sammen med patruljen? Dere kan lage akkurat de julekakene dere selv vil, og dekorere dem på den måten dere selv synes blir finest. Kanskje dere klarer å lage en egen Futura-julekake? Hva med pepperkaker formet som bokstaver som utgjør patruljenavnet deres? Ta bilde av bakverket og Futura-biten og merk det med #futura 2018 og #kmspeider på instagram innen 15. desember for å bli med i konkurransen.

Oppdrag #5
På Futura vil det bli mange flotte portaler. Hvordan ser deres drømmportal ut? Lag en modell av portalen - her er det lov til å være kreativ i valg av materialer og byggemetode! Kanskje er planetbiten en del av konstruksjonen? Ta et bilde og merk det med #futura2018 og #kmspeider og legg det ut på Instagram innen 15. februar for å være med i konkurransen om flotte premier.

Oppdrag #6
 Dere skal nå lage et måltid sammen hvor minst tre av ingrediensene er noe dere enten finner i naturen eller som er dyrket hjemme. Kanskje du kjenner noen som har urteplanter på kjøkkenet? Eller bær fra hagen som ligger i en fryseboks? Eller hva med å dra på isfiske? Her kan dere slå dere løs og lage akkurat hva dere vil, enten inne på et kjøkken eller ute på bål eller med primus. Det finnes mange gode forslag til matretter dere kan lage i aktivitetsbanken på kmspeider.no.

Oppdrag #7
Bloppen er en bit av en planet og kan derfor mye om orientering. Dere skal nå vise lederen at dere kan:
  • Orientere et kart.
  • Vise hvor nord er på kartet.
  • Vite hva fargene blått, grønt, hvitt, sort og brunt betyr på et kart.
  • Vite hvorfor patruljen må holde sammen på tur/haik.

Del speiderne opp i to grupper/patruljer. Den ene patruljen finner et gjemmested for Bloppen og tegner et kart over området og markerer hvor Bloppen har gjemt seg. Den andre gruppen får kartet og skal finne Bloppen. Ta bilde av hvor dere fant Bloppen og kartet som førte dere dit. Den patruljen som har det morsomste/mest kreative gjemmestedet/kartet blir premiert. Bloppen kan gjemmes inne, ute, høyt oppe, langt nede, under noe eller oppå noe. Har dere tid, bytter patruljene roller. Bloppen gjemmer seg gjerne flere ganger.

Oppdrag #8
På framtidsplaneten Futura er vitenskap – science – et sentralt element. Nå kan du og patruljen din forberede dere til dette ved å gjøre noen egne eksperimenter. Lag minst en av de følgende instrumentene og ta bilder av det sammen med Futura-biten. Husk å merke bildet med #futura2018 og #kmspeider.  Oppskrifter og mer detaljerte beskrivelser finner på lenkene til nettsidene våre.

Vindmåler: Prøv dere fram og se hvor det blåser mest. På toppen av en knaus, eller ute på en mark?

Saltvann til ferskvann: Klarer dere å lage deres helt eget drikkevann?

Varmluftsballong: Hvor langt klarer ballongen å fly? Men husk, vær forsiktig med flammene!

Møteforslag

Vil du og speidergruppen komme i gang med forhåndsoppgavene til Futura? Her kan du finne fire ferdige møteforslag som jobber med forskjellige punkter på forhåndsoppgavene og forhåndsfresen.

Futuraloven
Bålmøte
Humørspreder
Kodeknekking

Travelbugs

Bli med på travelbug jakt! Kanskje ligger det Futura travlbug i nærheten av speidergruppen din? Travelbug er en sporbar brikke som du tar med deg på tur og som du logger reisen til her. Hjelper du en travelbug, løser du også en av oppgavene til det kule forhåndsfresmerket.

Travelbugenes reise finner du her:

Last ned forhåndsoppgaver og forhåndsfres

Oppdrag #4