Start gjerne aktiviteten med å snakke om hvordan det er lurt å kle seg når det er kaldt ute. Vis frem termosene og la speiderne kjenne på vannet. Sett korken tilbake bare på den ene termosen. Sett disse til side, de skal brukes igjen på slutten av aktiviteten.

La speiderne få en bomullssokk på den ene hånden og en ullsokk på den andre. Snakk om hvorfor den ene hånden blir kald før den andre. Hva slags stoff er lurt å ha som innerste lag?

Dypp den ene av et par votter/hansker i vann. La speiderne ta en på hver hånd. Snakk om hvorfor dene ene hånden blir kald før den andre.

Gi speiderne hvert sitt plagg i forskjellig materiale. Tenn stearinlyset og la speiderne etter tur forsøke å blåse ut lyset når de holder plagget foran munnen. Snakk om hvorfor noen klarer å blåse ut lyset mens andre ikke. Vindtette plagg vil stoppe luften, mens plagg av for eksempel ull vil ikke det. Hva er et lurt plagg å ha som ytterste lag?

Legg turplagg av ulikt materiale utover. Hell vann på og se hvilke som trekker til seg vann og hvilke som er vannavstøtende. Hva er lurt å ha som ytterste lag når det regner eller snør?

La speiderne stå helt i ro en stund. Kjenner de at det blir kaldt? La dem løpe like lenge. Hvordan er temperaturen i kroppen nå? Snakk om at kroppen produserer mer varme når den er i bevegelse.

Til slutt finner du frem begge termosene igjen. Kjenn på temperaturen på vannet nå. Er det stor forskjell. Dette viser at varmen forsvinner fort dersom man ikke dekker til kroppen når det er kaldt og også viktigheten av å bruke lue.

Utstyr


  • sokker av bomull og ull
  • vann
  • hansker eller votter
  • turplagg i ull, vindtett stoff og andre stoffer
  • stearinlys og fyrstikker
  • 2 termoser med varmt vann