BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

1. Se gjennom lista med leker og velg ut den eller de som passer best.

Husk: Ta med nødvendig utstyr til de lekene som krever det.

Leker uten utstyr

• Mimeleken: En i patruljen miner en kjent person, en aktivitet, et dyr, yrke, ordtak eller ting. Resten skal gjette hvem eller hva hen mimer.
  • Gjett sangen: Noen sier en tilfeldig linje fra en sang. Resten skal gjette hvilken sang det er.
  • Henteleken: En leder sier hva patruljene eller speiderne skal hente, for eksempel øks, dopapir eller furunål. Den eller de første som finner gjenstanden får et poeng. Laget eller speideren med flest poeng når leken er over, vinner.
  • Bryting: Sett dere på huk med armene i kors over brystet. Nå er der om å gjøre å velte motstanderne uten å miste balansen eller forandre stilling.
  • Fotsisten: Gå sammen to og to og hold hverandre i hendene. Speiderne skal prøve å tråkke på den andres tær og samtidig unngå at den andre trokker på sine tær.
  • Rulling: Gå sammen to og to. En legger seg stiv som en stokk ned på ryggen på bakken. Den andre skal prøve å rulle hen over på magen mens "stokken" stritter imot uten å endre stilling.
  • Hopp og stå: Fordel dere ut på området. En leder skal rope "hopp" eller "stå". Når lederen roper "hopp" skal alle stå i ro, når lederen roper "stå" skal alle hoppe. De som gjør feil er ute av leken.
  • Finne par: Del dere inn i lag. Hvert lag får et bestemt antall minutter på å samle sammen to ting. Når tiden er over bytter lagene ting. Nå gjelder det å finne et nytt eksemlpar av hver ting sånn at det danner par. Første laget som finner par til alle gjenstandene vinner.

Leker med utstyr

• Første mann: Del ut to avvissider til hvert lag eller speider. Nå er det om å gjøre å være først fra start til mål. Det er bare lov å tråkke på avispapiret. Utstyr: Avis.
  • Ormen lange: Del ut et papirakt til hver speider eller hver lag. Det er om å gjøre å rive den lengste papirstrimmelen av arket. Lengst strimmel vinner. Utstyr: Papirark.
  • Ned og opp: Legg en fyrstikkeske på en speiders panne. Speideren skal prøve å legge seg på bakken og reise seg igjen uten at fyrstikkeska faller av pannen. Faller eska av, må hen starte på nytt. Gjør det gjerne til en konkurranse ved at flere speidere gjennomfører samtidig. Utstyr: Fyrstikkesker.
  • Blindemus: Strø erter eller lignende ut på gulvet i et rom. Speiderne får bind for øynene. Hvem greier å finne flest erter? Utstyr: Erter, bind for øynene.
  • Tørr i munnen: Del ut fem mariekjeks til hver speider. Speiderne skal spise alle kjeksene og deretter plyste en melodi fra en sang. Den første som plystrer vinner. Utstyr: Kjeks.
  • Postbud: Gå sammen to og to. Del ut en oppblåst ballong til hvert par. Paret skal frakte ballongen fra start til mål på kortest mulig tid, uten å bruke hendene. Gjør det vanskeliger ved å legge ballongen på bakken før start. Utstyr: Ballonger

• Nødvendig utstyr er beskrevet under hver aktivitet.