BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

1. Skriv ut speiderløftet og klipp det opp i biter.
  2. Lag flere sett.
  3. Del speiderne opp i patruljer eller lag.
  4. Første person eller lag som setter alle bitene rett sammen vinner.

TIPS: For å gjøre oppgaven lettere eller vanskeligere, kan dere klippe løftet opp i større eller mindre biter. Det aller vanskeligste er om dere klipper løftet bokstav for bokstav, og det letteste er å klippe hele setninger. Det er også mulig å klippe hvert ord for seg eller noen ord sammen.

Hva betyr speiderløftet?

KFUK-KFUM-speiderne har ett felles speiderløfte for alle medlemmer, uavhengig av alder. Speiderløftet avlegges av nye medlemmer når de tas opp som speidere, og fornyes når man går over i en ny arbeidsgren.

Verbene åpen, hjelpe og leve, forteller at speiderløftet er aktivt og aktuelt. Speiderløftet skal ikke være forbeholdt seremoniene én gang i året, men skal følge oss i hverdagen. Speiderløftet utfordrer oss. Det utfordrer livet vårt, valgene våre, etikken vår og livsveien vår. Og det utfordrer troen vår.

Jeg lover å være åpen for Gud
KFUK-KFUM-speiderne er en kristen barne- og ungdomsorganisasjon. Det betyr at medlemmene våre ikke trenger å være kristne, men at de skal være åpne for Gud, for eksempel ved å delta på scouts own, høre etter under andakter og være med i samtaler om tro og tvil.

Hjelpe andre
Det er mange mennesker rundt oss som trenger å bli sett. Kanskje kan du bli flink til å være sammen med de som ikke har så mange venner, de som er lei seg, de som nettopp har flyttet til stedet du bor eller de som er gamle.

Leve etter speiderloven
Punktene i speiderloven viser hvordan vi ønsker å fremstå som speidere og hvilke idealer vi strekker oss mot. På den måten kan vi vokse som mennesker ved å la speiderloven prege våre liv. Skal vi leve etter speiderloven må vi kjenne den.

Det kan være vanskelig å huske hele speiderloven, men hvis vi repeterer den ofte, blir det enklere.

Speiderløftet på bokmål

Jeg lover å være åpen for Gud, hjelpe andre og leve etter speiderloven.

Speiderløftet på nynorsk

Eg lovar å vere open for Gud, hjelpe andre og leve etter speidarlova.

• Speiderløftet
  • Saks
  • Konvolutter til å oppbevare bitene med speiderløftet i