Aktivitetsopplegg for Tenkedagen 2019

I 2019 er det 110-årsjubileumet for alle jentespeidere i verden. Gjennom aktivitetsopplegget fra WAGGGS vil du bli med på en opplevelse gjennom en reise i tiden. Du vil lære om historien til bevegelsen og hvordan du kan lede deg selv nå og i fremtiden. Bli med på en spennende opplevelse! 

Du kan ta tenkedagsmerket ved å lage deres egen tidsmaskin og spille kortspillet Leadership: 110 years of adventure på et speidermøte eller en tur (lurt å beregne ca. 1,5 t). Du finner også et forenklet opplegg (sporløype) her.

Introduksjon
Aktivitetspakken er tilgjengelig på her. 
 
Her forklares én variant av spillet på norsk.Vi anbefaler at dersom dere vil bruke dette i speidergruppa bør den som arrangerer kunne oversette aktivitetskortene fra engelsk til norsk underveis. 

Utstyrliste

  • Print ut og ta med aktivitetskortene, s. 25-66. Dette innebærer Past, Present og Future kort = Tidskort og “Lost in Time Challenges” = Tidsforvirret Hindring - kort. Kortene bør printes tosidig. 
  • Kritt eller tau(minimum 5m) for å lage spiralbanen.
  • Utstyr til å lage spillebrikker = tidsmaskiner
  • Tom fyrstikkeske og/eller andre småting som ellers kastes. 

 
Lag din egen tidsmaskin
Hvert lag, samme lag som i spillet, skal lage sin egen tidsmaskin som skal fungere som spillebrikke. Da gjelder det å være kreativ med det man har av fyrstikkesker, andre småting og lim/teip/tau. Hvis man ikke ønsker å bruke tid på å lage tidsmaskiner, kan hver gruppe velge seg en spillebrikke ut i fra de tingene som er tatt med.
 
Forberedelser til spillet
Tegn eller lag en spiral på gulvet. Spiralen bør være 1,5 m x 1,5 m. Tidskortene skal stokkes og legges i tilfeldig rekkefølge langs spiralen.

Tidskortene deles inn i disse kategoriene: Reflekterende, kreativ og kritisk tenkning, likestilling, bærekraft, samarbeid og verdenrettet.(se side 24)

Bestem hvor lenge spillet skal foregå, for eksempel 45-60 minutter. Sett gjerne på en nedtelling eller alarm. Hvert tidskort har et symbol for ca. tidsbruk og aldersgruppe. 

Del inn speiderne i lag med, mindre det allerede er gjort i forbindelse med å lage tidsmaskiner. 
 
Spillets gang

  1. La speiderne velge ett av kortene de vil sikte på.
  2. Kast tidsmaskinen slik at du prøver å lande på det bestemte kortet.
  3. Hvis de lander på et kort utfører de aktiviteten og beholder kortet.
  4. Hvis laget ikke lander på et kort, må den som organiserer spillet lese opp en Tidsforvirret Hindring fra listen. Laget må dermed gjennomføre hindringen.
  5. Det er neste lag sin tur.
  6. Fortsett til tiden er ute eller alle kort er tatt. Laget med flest kort vinner.

Avsluttende

  • Reflekter over teksten på de ulike tidskortene
  • Diskuter hvilke tidskort du tror skaper inspirerende ledere
  • Bruk kortene og alle lagmedlemmene til å lage et stillbilde av en inspirerende leder
  • Del gjerne bildet på sosiale media med hashtagene #TimetoLead og #WTD2019
  • Valgfri avsluttende aktivitet: Be deltagerne skrive et brev til det fremtidige seg om hvordan de ulike tidskortene kan påvirke deres liv det kommende året. De kan gjerne sette seg konkrete mål innenfor ett eller flere av kategoriene. Legg i en tidskapsel(et trygt sted/boks) og åpne den på markering av Verdenstenkedagen i 2020. 

 
 
Les årets tenkedagshilsen fra landssjefen og speidersjefen.

Tenkedagsmerke selges i Speiderbutikken