Obligatorisk krav:

Gjøre minst ett punkt fra hver kategori.

Rent vann og ren luft

  • Dra på en haik der dere følger en elv/bekk til vannkilden. Underveis skal dere se etter kilder til forurensning og presentere disse i en haikerapport e.l.
  • Ta prøver av regnvann, vann fra elv/bekk, myrvann og forurenset vann. Sammenlign farge og surhetsgrad (Ph), og forklar forskjellene.
  • Gjøre rede for hovedkildene til luft- og vannforurensning, og resultatet av disse.

Artsrikdom

  • Lage en presentasjon e.l. av vanlige dyre- og plantearter i nærmiljøet ditt, og beskrive hvordan disse trues av mennesker.
  • Vise hvordan dyre- og plantearter i ditt nærmiljø er en del av samme økosystem.
  • Gi fire eksempler (to skal være fra nærmiljøet) på hvordan de naturlige omgivelsene er blitt skadet og/eller ødelagt. Beskriv hvordan slike ødeleggelser kan hindres.

Forurensning og miljøgifter

  • Vite hvordan forgiftning sprer seg i en næringskjede.
  • Ved hjelp av klar/gjennomsiktig tape ta prøver av forskjellige blader i nærmiljøet for å kartlegge luftbåren forurensning.
  • Vite hva som kategoriseres som spesialavfall, og undersøke hvordan spesialavfall håndteres i din kommune.

Miljøvennlige vaner

  • Være med å kildesortere avfall på en patrulje- eller troppstur, og levere det på egnet sted.
  • Lage en miljøstasjon til bruk på leir.
  • Etablere en kompostbinge og holde denne vedlike i et semester.
  • Finne eksempler på hvordan våre hverdagsvaner bidrar til lokale og globale miljøproblemer.
  • Gjennomføre en søppelsorteringskonkurranse innad i patruljen eller mot en annen patrulje. Hvem kan sortere en pose søppel raskest?

Naturkatastrofer

  • Kjenne til farene ved ekstremvær, og vite hvordan man kan beskytte hus og eiendeler mot storm eller flom.
  • Kontakte lokalt sivilforsvar eller nødetatene og lære hvordan de forbereder seg på naturkatastrofer.
  • Lage et kriserespons-sett for gruppa. Tenke over hva et slikt sett bør inneholde av nødvendigheter og trøst.

 

Aktivitetsmerket kan kjøpes i Speiderbutikken.