12.mars fikk hele Norge, som et resultat av koronasituasjonen, beskjeden om at skoler og barnehager, fritidstilbud og sosiale møteplasser skulle stenges. Dette har utfordret oss til å tenke nytt omkring hvordan man kan fortsette å drive speiderarbeid, på tross av at vi ikke gjennomfører fysiske møter. Kreativiteten har vært stor, og mange har klart å finne gode løsninger for å drive speiding hjemmefra. 

Det er to aspekter ved vårt speiderarbeid som har kommet tydelig frem i denne tiden; å delta i speideraktiviteter gir barn og unge et meningsfylt og lærerikt aktivitetstilbud. Samtidig ser man viktigheten av den sosiale møteplassen, hvor barn og unge samles til møter, turer og arrangementer. I dag finnes det mange digitale løsninger som kan hjelpe oss til å dekke begge disse aspektene; det er mulig å drive speideraktiviteter og det er samtidig mulig å holde kontakten gjennom sosiale medier. Dette kan være med på å skape trygghet og aktivitet i den tiden vi nå er inne i.

I denne artikkelen finner dere en oversikt over verktøy som kan benyttes og noen konkrete aktivitetstips.

Digitale verktøy

Minecraft

Minecraft er et digitalt spill for pc, nettbrett og konsoll, som kan sammenlignes med Lego. Det er mulig å gjennomføre digitale speideraktiviteter, hvor speiderne inviteres til å bygge og utføre oppdrag sammen med sin gruppe eller patrulje. Speiderarrangementet JOTA-JOTI har tidligere samlet speidere fra hele verden til å delta i samme Minecraftunivers. Spillet har et barnevennlig konsept med tanke på grafikk og innhold, med anbefalt aldersgrense fra syv år (PEGI). Ved å sette opp en egen Server, har man som leder full kontroll over hvem som kan bli med.

TIPS! Microsoft og Mojang tilbyr nå gratisversjon av Minecraft Education. Dette er et gratistilbud frem til 30.juni 2020. Minecraft Education er utviklet som en skoleutgave av Minecraft hvor elevene jobber med fagrelaterte oppgaver gjennom Minecraftuniverset.

Her finner du mer informasjon om Minecraftspeiding. 

Videosamtale

Det finnes mange digitale verktøy for å gjennomføre videosamtaler. Skype, Meet, Messenger, Whereby, Discord, Zoom og Hangouts for å nevne noen. Bruk gjerne litt tid på å undersøke hvilken av de ulike applikasjonene som passer til deres bruk. Trenger man å opprette egne brukere? Er det en aldersgrense for bruk av applikasjonen? Er det mulig å bruke lukkede rom for å forsikre seg at kun inviterte deltakere kan delta i samtalen?

TIPS! På barnevakten.no finner du anmeldelser av ulike spill og applikasjoner. Her finner du informasjon om anbefalt aldersgrense og bruksområde. 

Kontakt via e-post

Via e-post kan du som leder gi informasjon og dele opplegg og aktiviteter med foresatte eller speiderne selv. Hva med å finne et aktivitesmerke som speiderne kan gjennomføre hjemme, og få godkjent ved å dokumentere gjennomføringen og sende bilder eller video? 

Bruk av gruppens nettside

På gruppens nettside kan dere lage felles arrangementer for gruppen eller dele informasjon og aktivitetsforslag. Dere kan for eksempel invitere til et hjemmemøte ved å legge ut møteforslag i deres aktivitetskalender. 

Facebook-gruppe

Lag en egen Facebook-gruppe for speidergruppa eller bli med i andre relevanter grupper. Her kan du finne en gruppe for alle speiderledere i KFUK-KFUM-speiderne for inspirasjon, deling av tips, råd og informasjon. 

Forslag til aktiviteter

Når det kommer til aktiviteter er det bare fantasien som setter grenser. Gjennom de digitale verktøyene som er nevnt over, er det mulig å lage morsomme og spennende speideraktiviteter. 

For å opprettholde det sosiale aspektet, kan det være spennende å utforske både moderne og tradisjonelle kommunikasjonsformer. Det kan for eksempel være morsomt å jobbe med aktiviteter som handler om; koding, radiokommunikasjon, morse og semafor. 

Dersom man ønsker å fortsette arbeidet med å ta aktivitetsmerker, kan man også lage opplegg som gjør det mulig for speiderne å utføre de obligatoske merkekravene. Husk at det også er mulig å gjøre tilpasninger slik at speiderne kan gjennomføre merkekravene alene eller sammen med familien. Lag en oppgavetekst hvor du forteller hvordan speiderne kan jobbe med merkekravene. Speiderne kan dokumentere sitt arbeid gjennom bilder eller video. Lengre ned på denne siden finner du et eksempel hvor man benytter metoden “Digital fortelling”. 

Her er noen forslag til aktiviteter speiderne kan utføre alene eller sammen med familien:

  • Knuter
  • Fotografering
  • Håndarbeid
  • Matlaging og baking
  • Eksprimenter
  • Brettspill
  • Stjernetitting
  • Pionering
  • Uteovernatting i egen hage eller nærområde
  • Hjemmeleir
  • Ta aktivitetsmerke "Digital speiding"

I skrivende stund er det usikkert hvor lenge tiltakene knyttet til koronasmitten vil vare. Uten skole og barnehage, fritidstilbud og sosiale møteplasser kan det være ekstra viktig å inspirere våre medlemmer til å fortsette med aktiviteter og å hjelpe de til å holde kontakt med hverandre. I aktivitetsbanken finner du aktiviteter, ressurser og møteforslag som kan brukes som inspirasjon for å drive speideraktivitet også uten fysiske møter.

Bruk av digitale verktøy kan være både spennende og utfordrende. Det finnes mange digitale verktøy og applikasjoner som kan benyttes. På nettvett.no finner du anbefalinger, risikovurderinger og oversikt over digitale verktøy.

Har du gjennomført et vellykket opplegg? Send oss gjerne dine erfaringer og tips i forslagskassen i aktivitetsbanken. 

Opplegg fra speiderledere rundt omkring i landet

Aktivitetspakke
Siden alle skoler å mange arbeidsplasser er stengt i lengere tid har speiderlederne på Jelsnes ordnet med en aktivitetspakke til speiderne sine. Der de har sendt ut speiderhåndboka, et knutetau og frø slik at speiderne kan så jordbærplanter hjemme eller i hagen. 

Postløype
Mange savner speideraktiviteter. Så en leder har satt opp en postløype for sine stifinnere og oppdagere (og barn generelt, de fleste aldere...) som passer å gjøre med familien eller en venn, med voksen veiledning. Lederen gikk selv med to barn og to voksne sammen og hadde mye gøy underveis, fant en del søppel, lærte litt og noen ble litt støl i beina. Lederen oppfordrer speiderne sine til å gjøre alle oppgavene og å ta med plastpose og helst hansker/engangshansker og et tau (knutetau). Og skriver videre på Instagram: "Her er det åpent for alle til å prøve seg på noen speideroppgaver!".

Bruk for eksemplen denne ferdig postløypa om kildesortering. 

Digital fortelling

Digital fortelling er en pedagogisk metode som går ut på å lage korte filmer på 2-3 minutter hvor speiderne forteller om et bestemt tema. Filmen lages ved å sette sammen ulike medier som; bilder, video, tekst og fortellerstemme, noe som kalles en multimediaproduksjon. 

Utstyr

  • PC, nettbrett eller mobiltelefon
  • Tegnesaker - penn og papir eller digitalt tegneprogram
  • Kamera - benytt gjerne kameraet på PC, nettbrett eller mobiltelefon
  • Lydinnspillingsprogram - benytt gjerne funksjoner du finner på PC, nettbrett eller mobiltelefon
  • Enkelt redigeringsprogram som: Microsoft bilder, MovieMaker eller iMovie

Fremgangsmåte (for leder)

1. Finn et aktivitetsmerke som enkelt lar seg gjennomføre ved bruk av digital fortelling. I aktivitetsbanken finner du oversikt over aktivitetsmerkene med tilhørende obligatoriske og valgfrie krav. 

 

EKSEMPEL


Aktivitetsmerke: Farge

Obligatoriske krav

  • Lære om primærfargene og eksperimenter for å få nye farger
  • Lag en regnbue (tegne, naturmateriell, male, bake, også videre)
  • Forsøke å bryte lyset i et prisme eller liknende for å lage "regnbue" mot en lys vegg

Valgfrie krav

I tillegg må man velge ett av disse kravene:

  • Lytte til fortellingen om hvorfor Bibelen sier det finnes en regnbue.
  • Sette komplementære farger sammen.
  • Blande farger og lage to varianter av en farge.
  • Kunne si rekkefølgen av farger i regnbuen (roggbif).

 

2. Lag en oppgavetekst som speiderne kan få tilsendt eller din egen film, hvor du forteller hva de kan gjøre for å gjennomføre merket.

EKSEMPEL

I dag skal vi ta aktivitetsmerke: Farger. Her finner du oppgaver som skal gjennomføres. Underveis kan du ta bilder med kameraet på PC, nettbrett eller mobil. Disse settes sammen til slutt for å lage en digital fortelling.

Oppgave 1

Utstyr: 

  • Maling eller konditorfarge

Vi har tre primærfarger; gult, rødt og blått. Hvilke farger får du dersom du blander

  • Gult og rødt?
  • Gult og blått?
  • Rødt og blått?

Oppgave 2

Utstyr:

  • Fargene du blandet i oppgave 1.
  • Ark
  • Pensel

Bruk fargene til å lage et bilde.

Oppgave 3

Utstyr:

  • Gjenstander med ulik farge eller fargene du blandet i oppgave 1.

Lag en regnbue. Du kan bruke gjenstander med ulike farger eller male din egne regnbue. Hvilke rekkefølge er det på fargene i regnbuen?

Oppgave 4

Utstyr:

  • Klart glass - for eksempel et kjøkkenglass
  • Sol

Hold glasset opp i lyset, slik at solen lyser gjennom. Se om du klarer å lage en regnbue.

Oppgave 5

Utstyr:

  • PC, nettbrett eller mobiltelefon.
  • Tegnesaker - penn og papir eller digitalt tegneprogram.
  • Kamera - benytt gjerne kameraet på PC, nettbrett eller mobiltelefon.
  • Lydinnspillingsprogram - benytt gjerne funksjoner du finner på PC, nettbrett eller mobiltelefon.
  • Enkelt (gratis) redigeringsprogram som: Microsoft bilder, MovieMaker eller iMovie.

Sett sammen bildene du har tatt til en liten film. Du kan legge til lydspor eller tekst som forklarer hva du har gjort. 

Send filmen til meg på mail [e-postadresse].


TIPS!  Hvis noen har problemer med å lage film, kan de også sende bilder og en liten forklaring på hva de har gjort. 

3. Se gjennom filmene og gi speiderne en tilbakemelding for det gode arbeidet! Husk at en digital fortelling skal være en enkel og morsom oppgave, det viktigste er ikke resultatet, men gjennomføring av oppgavene og dokumentasjon av prosessen.

Her kan dere se et eksempel på en enkel digital fortelling:

 

Digital fortelling - Aktivitetsmerke: Farger from Birgitte Marthinsen on Vimeo.