12.mars fikk hele Norge, som et resultat av koronasituasjonen, beskjeden om at skoler og barnehager, fritidstilbud og sosiale møteplasser skulle stenges. Dette har utfordret oss til å tenke nytt omkring hvordan man kan fortsette å drive speiderarbeid, på tross av at vi ikke gjennomfører fysiske møter. Kreativiteten har vært stor, og mange har klart å finne gode løsninger for å drive speiding hjemmefra. 

Det er to aspekter ved vårt speiderarbeid som har kommet tydelig frem i denne tiden; å delta i speideraktiviteter gir barn og unge et meningsfylt og lærerikt aktivitetstilbud. Samtidig ser man viktigheten av den sosiale møteplassen, hvor barn og unge samles til møter, turer og arrangementer. I dag finnes det mange digitale løsninger som kan hjelpe oss til å dekke begge disse aspektene; det er mulig å drive speideraktiviteter og det er samtidig mulig å holde kontakten gjennom sosiale medier. Dette kan være med på å skape trygghet og aktivitet i den tiden vi nå er inne i.

I denne artikkelen finner dere en oversikt over verktøy som kan benyttes og noen konkrete aktivitetstips.

Hvordan ha gode digitale møter

  • Ha en gjennomtenkt plan for møtet. Gi tydelig informasjon - send gjerne ut oppgavebeskrivelser og oppskrifter på forhånd. Hvis det er første gang du gjør dette, øv gjerne litt på forhånd og test verktøyene og opplegget du skal bruke.
  • Veksle mellom å være i det digitale møtet og å gjøre noe fysisk i løpet av møtet.
  • Hold fast i noen seremonier og tradisjoner og innfør gjerne en ny tradisjon som tilhører den digitale formen. 
  • Det er lettere å miste oppmerksomheten når man må følge med på video/chat. Forsøk å lage opplegg som engasjerer alle; hør på forhånd hva speiderne har lyst til å gjøre/lære, og hva som motiverer dem (merker, ros, oppfølging osv.).
  • Lag en slags konkurranse av å vise fram hva man har jobbet med mellom møtene, eller oppfordre til å sende inn bilder som dere lager en samlet presentasjon av.
  • Involvér foreldre i valg av arbeidsformen og avtal hva som forventes av tilbakemeldinger og oppfølging fra dem. Eventuelle digitale brukerkontoer skal opprettes etter samtykke fra og i samarbeid med foresatte.
  • Vær obs på at gruppedynamikken kan være annerledes på digitale møter sammenliknet med fysiske.

Digitale verktøy

Her er det mye å velge mellom for både store og små møter. Her er noen av verktøyene/plattformene som gruppene allerede har testet ut, og som kan være aktuelle å bruke: Discord, Microsoft Teams, Google Meet/Hangout, Skype, Zoom. Man inviterer deltakerne til møtet ved hjelp av et av de foreslåtte verktøyene. Det anbefales å bruke verktøy som har mulighet for lukkede rom, slik at ikke andre kan koble seg på samtalen. 

Enkelte av disse verktøyene fungerer uten at man må ha egen bruker, noe som er en fordel. Noen av løsningene har begrensninger på tid eller antall deltakere. Finn det som passer for akkurat dere.

For å ivareta speidernes personvern er det viktig å påse at speiderne får samtykke og hjelp fra foresatte ved opprettelse av nye brukerkontoer. Les mer om personvern på kmspeider.no/gdpr

Barnevakten.no har gode anmeldelser av populære spill og apper. På nettvett.no finner du anbefalinger, risikovurderinger og oversikt over digitale verktøy. Ønsker du å lese mer om sikkerhet har også NORSIS' laget en veileder om de forskjellige verktøyene. 

Har dere behov for råd eller hjelp til å finne noe dere kan bruke, ta kontakt med forbundskontoret, som kan hjelpe dere å finne ut hva som passer til deres formål.

Kjøreregler/nettvett

Følg alminnelige regler for nettvett og vær oppmerksom på aldersgrenser på ulike verktøy. 

NSF-gruppa 1. Sandefjord speidergruppe har utviklet regler for bruk av det virtuelle speiderhuset. Disse passer særlig godt for møter med mange deltakere, men de fleste reglene gjelder uansett hvor mange som møtes:

En speider er en god venn:
Vi snakker og skriver pent til hverandre.

En speider er hjelpsom og hensynsfull: 
Vi har mikrofonen på Mute/Av.
Når vi vil si noe, sender vi en melding i chatten. Da vil en av speiderlederne gi deg ordet.
Vi bruker (det digitale) speiderhuset kun til speidermøter, patruljemøter eller andre speiderrelaterte ting.

En speider kjenner ansvar for seg selv og andre:
Dersom noe oppleves som ugreit, send en av speiderlederne en privatmelding.

Minecraft

Minecraft er et digitalt spill for pc, nettbrett og konsoll, som kan sammenlignes med Lego. Det er mulig å gjennomføre digitale speideraktiviteter, hvor speiderne inviteres til å bygge og utføre oppdrag sammen med sin gruppe eller patrulje. Speiderarrangementet JOTA-JOTI har tidligere samlet speidere fra hele verden til å delta i samme Minecraftunivers. Spillet har et barnevennlig konsept med tanke på grafikk og innhold, med anbefalt aldersgrense fra syv år (PEGI). Ved å sette opp en egen Server, har man som leder full kontroll over hvem som kan bli med.

TIPS! Microsoft og Mojang tilbyr nå gratisversjon av Minecraft Education. Dette er et gratistilbud frem til 30.juni 2020. Minecraft Education er utviklet som en skoleutgave av Minecraft hvor elevene jobber med fagrelaterte oppgaver gjennom Minecraftuniverset.

Her finner du mer informasjon om Minecraftspeiding. 

Videosamtale

Det finnes mange digitale verktøy for å gjennomføre videosamtaler. Skype, Meet, Messenger, Whereby, Discord, Zoom og Hangouts for å nevne noen. Bruk gjerne litt tid på å undersøke hvilken av de ulike applikasjonene som passer til deres bruk. Trenger man å opprette egne brukere? Er det en aldersgrense for bruk av applikasjonen? Er det mulig å bruke lukkede rom for å forsikre seg at kun inviterte deltakere kan delta i samtalen?

TIPS! På barnevakten.no finner du anmeldelser av ulike spill og applikasjoner. Her finner du informasjon om anbefalt aldersgrense og bruksområde. 

Kontakt via e-post

Via e-post kan du som leder gi informasjon og dele opplegg og aktiviteter med foresatte eller speiderne selv. Hva med å finne et aktivitesmerke som speiderne kan gjennomføre hjemme, og få godkjent ved å dokumentere gjennomføringen og sende bilder eller video? 

Bruk av gruppens nettside

På gruppens nettside kan dere lage felles arrangementer for gruppen eller dele informasjon og aktivitetsforslag. Dere kan for eksempel invitere til et hjemmemøte ved å legge ut møteforslag i deres aktivitetskalender. 

Facebook-gruppe

Lag en egen Facebook-gruppe for speidergruppa eller bli med i andre relevanter grupper. Her kan du finne en gruppe for alle speiderledere i KFUK-KFUM-speiderne for inspirasjon, deling av tips, råd og informasjon. 

Forslag til aktiviteter

Speiderledere som har delt sine erfaringer med digitale møter den siste tiden forteller at slike møter kan fungere for både flokk og patruljer/tropp. Forsøk likevel å ha balanse mellom digitale møter og fysiske møter. Ingenting kan fullstendig erstatte fysisk aktivitet sammen!

Når det kommer til aktiviteter er det bare fantasien som setter grenser. Gjennom de digitale verktøyene som er nevnt over, er det mulig å lage morsomme og spennende speideraktiviteter. 

For å opprettholde det sosiale aspektet, kan det være spennende å utforske både moderne og tradisjonelle kommunikasjonsformer. Det kan for eksempel være morsomt å jobbe med aktiviteter som handler om; koding, radiokommunikasjon, morse og semafor. 

Dersom man ønsker å fortsette arbeidet med å ta aktivitetsmerker, kan man også lage opplegg som gjør det mulig for speiderne å utføre de obligatoriske merkekravene. Husk at det også er mulig å gjøre tilpasninger slik at speiderne kan gjennomføre merkekravene alene eller sammen med familien. Lag en oppgavetekst hvor du forteller hvordan speiderne kan jobbe med merkekravene. Speiderne kan dokumentere sitt arbeid gjennom bilder eller video. Lengre ned på denne siden finner du et eksempel hvor man benytter metoden “Digital fortelling”. 

Her er noen forslag til aktiviteter speiderne kan utføre alene eller sammen med familien:

  • Knuter
  • Fotografering
  • Håndarbeid
  • Matlaging og baking
  • Eksprimenter
  • Brettspill
  • Stjernetitting
  • Pionering
  • Uteovernatting i egen hage eller nærområde
  • Hjemmeleir

Speiderledere som har delt sine erfaringer med digitale møter den siste tiden forteller at slike møter kan fungere for både de yngre og eldre speiderne. Forsøk likevel å ha balanse mellom digitale møter og fysiske aktiviteter. Ingenting kan fullstendig erstatte fysisk aktivitet sammen!

For oppdagere og stifinnere: 

Ha god balanse mellom digitalt og praktisk innhold på på møtene. Prøv å aktivisere speiderne ved at alle enten gjør noe sammen eller gjør det samme hver for seg og viser resultatet til hverandre. Bruk noen faste møteinnslag, som sanger eller rop. 

  • Leker: Henteleken, Adjektivhistorie, Kapteinen kommer, Kongen befaler

  • Speiderkino (barnefilm som man ser på sammen)

  • Speidertur i Minecraft (sjekk aldersgrensen) + overnatting i hagen eller på balkong/terrasse eller i gapahuk innendørs etterpå

  • Leirbål med sanger, vitser og bevegelsesleker

  • Ta merker sammen.

  • Jobbe med aktivitetspakke: Pakken kjøres ut til alle og så jobber hver enkelt med den hjemme, men i fellesskap på videochat, f.eks. bygge fuglekasse

  • Ta aktivitetsmerker sammen, som for eksempel Baking. Lederen forteller hva som skal gjøres på videochat, og speiderne utfører det hjemme. Eller så kan speidere jobbe med deler av merkene hver for seg, og andre deler kan man gjøre sammen over nett. 

  • Eksperimenter/lage noe: Lederen forteller hva som skal gjøres på videochat, og speiderne utfører det hjemme. For eksempel lage supersåpebobler eller tove. Alternativt kan speiderne få oppgaven og oppskriften på forhånd og jobbe med den selvstendig før møtet, og så ser man på resultatet når man møtes på videochat.

For vandrere:

  • Quiz/Kahoot med ulike speidertemaer/andre temaer - gjerne en kombinasjon

  • Chat kombinert med spill: Minecraft (aldersgrense: 7 år) og Roblox (aldersgrense: 8 år), UNO og mange andre hvor hele patruljen kan spille sammen

  • Leker: Kapteinen kommer, Kongen befaler

  • Speidertur i Minecraft + overnatting i hagen eller på balkong/terrasse eller i gapahuk innendørs etterpå

  • Leirbål

  • Ta aktivitetsmerke "Digital speiding" eller andre aktivitetsmerker. Lederen sender ut oppgaven på forhånd, og speiderne utfører det hjemme før eller under møtet.

  • Jobbe med aktivitetspakke: Pakken kjøres ut til alle og så jobber hver enkelt med den hjemme hos seg eller i fellesskap på videochat.

  • Oppfordre til å ta vårpussen på sykkelen. 

For rovere: 

  • Mini-iScout (lagquiz knyttet til temaet Reiser, se nettsiden til iScout)

  • Minecraft for rovere: OyOy Roverlag har laget en Minecraft-server åpen for alle rovere

  • Kahoot om mange ulike temaer - lage selv eller bruke andres

  • Ta merker sammen som Foto

  • Samfunnsnyttig bidrag: Missing Maps

  • Leirbål / leirbålsprat

  • Lage videodagbok eller en amatørfilm: Roverne forbereder hver sin del/rolle og redigerer dem sammen på møtet.

 

Aktivitetsbanken
Uten skole og barnehage, fritidstilbud og sosiale møteplasser kan det være ekstra viktig å inspirere våre medlemmer til å fortsette med aktiviteter og å hjelpe de til å holde kontakt med hverandre. I aktivitetsbanken finner du flere aktiviteter, ressurser og møteforslag som kan brukes som inspirasjon for å drive speideraktivitet også uten fysiske møter. 

Inviter med en venn!
Vi kan ikke være mange sammen fysisk, men vi kan gjerne benytte muligheten til å få flere speidere gjennom å invitere venner og klassekamerater til det digitale speidermøtet. Noen er kanskje hjemme uten noe aktivitetstilbud, mens andre er kan være nysgjerrige på hva digital speiding er.

Opplegg fra speiderledere rundt omkring i landet

Aktivitetspakke
Siden alle skoler å mange arbeidsplasser er stengt i lengere tid har flere speiderlederne pakket og levert ut aktivitetspakke til speiderne sine.

Postløype
Mange savner speideraktiviteter. Så en leder har satt opp en postløype for sine stifinnere og oppdagere (og barn generelt, de fleste aldere...) som passer å gjøre med familien eller en venn, med voksen veiledning. Lederen gikk selv med to barn og to voksne sammen og hadde mye gøy underveis, fant en del søppel, lærte litt og noen ble litt støl i beina. Lederen oppfordrer speiderne sine til å gjøre alle oppgavene og å ta med plastpose og helst hansker/engangshansker og et tau (knutetau). Og skriver videre på Instagram: "Her er det åpent for alle til å prøve seg på noen speideroppgaver!".

Bruk for eksemplen denne ferdig postløypa om kildesortering. 

Har du gjennomført et vellykket opplegg? Send oss gjerne dine erfaringer og tips i forslagskassen i aktivitetsbanken. 

Digital fortelling

Digital fortelling er en pedagogisk metode som går ut på å lage korte filmer på 2-3 minutter hvor speiderne forteller om et bestemt tema. Filmen lages ved å sette sammen ulike medier som; bilder, video, tekst og fortellerstemme, noe som kalles en multimediaproduksjon. 

Utstyr

  • PC, nettbrett eller mobiltelefon
  • Tegnesaker - penn og papir eller digitalt tegneprogram
  • Kamera - benytt gjerne kameraet på PC, nettbrett eller mobiltelefon
  • Lydinnspillingsprogram - benytt gjerne funksjoner du finner på PC, nettbrett eller mobiltelefon
  • Enkelt redigeringsprogram som: Microsoft bilder, MovieMaker eller iMovie

Fremgangsmåte (for leder)

1. Finn et aktivitetsmerke som enkelt lar seg gjennomføre ved bruk av digital fortelling. I aktivitetsbanken finner du oversikt over aktivitetsmerkene med tilhørende obligatoriske og valgfrie krav. 

 

EKSEMPEL


Aktivitetsmerke: Farge

Obligatoriske krav

  • Lære om primærfargene og eksperimenter for å få nye farger
  • Lag en regnbue (tegne, naturmateriell, male, bake, også videre)
  • Forsøke å bryte lyset i et prisme eller liknende for å lage "regnbue" mot en lys vegg

Valgfrie krav

I tillegg må man velge ett av disse kravene:

  • Lytte til fortellingen om hvorfor Bibelen sier det finnes en regnbue.
  • Sette komplementære farger sammen.
  • Blande farger og lage to varianter av en farge.
  • Kunne si rekkefølgen av farger i regnbuen (roggbif).

 

2. Lag en oppgavetekst som speiderne kan få tilsendt eller din egen film, hvor du forteller hva de kan gjøre for å gjennomføre merket.

EKSEMPEL

I dag skal vi ta aktivitetsmerke: Farger. Her finner du oppgaver som skal gjennomføres. Underveis kan du ta bilder med kameraet på PC, nettbrett eller mobil. Disse settes sammen til slutt for å lage en digital fortelling.

Oppgave 1

Utstyr: 

  • Maling eller konditorfarge

Vi har tre primærfarger; gult, rødt og blått. Hvilke farger får du dersom du blander

  • Gult og rødt?
  • Gult og blått?
  • Rødt og blått?

Oppgave 2

Utstyr:

  • Fargene du blandet i oppgave 1.
  • Ark
  • Pensel

Bruk fargene til å lage et bilde.

Oppgave 3

Utstyr:

  • Gjenstander med ulik farge eller fargene du blandet i oppgave 1.

Lag en regnbue. Du kan bruke gjenstander med ulike farger eller male din egne regnbue. Hvilke rekkefølge er det på fargene i regnbuen?

Oppgave 4

Utstyr:

  • Klart glass - for eksempel et kjøkkenglass
  • Sol

Hold glasset opp i lyset, slik at solen lyser gjennom. Se om du klarer å lage en regnbue.

Oppgave 5

Utstyr:

  • PC, nettbrett eller mobiltelefon.
  • Tegnesaker - penn og papir eller digitalt tegneprogram.
  • Kamera - benytt gjerne kameraet på PC, nettbrett eller mobiltelefon.
  • Lydinnspillingsprogram - benytt gjerne funksjoner du finner på PC, nettbrett eller mobiltelefon.
  • Enkelt (gratis) redigeringsprogram som: Microsoft bilder, MovieMaker eller iMovie.

Sett sammen bildene du har tatt til en liten film. Du kan legge til lydspor eller tekst som forklarer hva du har gjort. 

Send filmen til meg på mail [e-postadresse].


TIPS!  Hvis noen har problemer med å lage film, kan de også sende bilder og en liten forklaring på hva de har gjort. 

3. Se gjennom filmene og gi speiderne en tilbakemelding for det gode arbeidet! Husk at en digital fortelling skal være en enkel og morsom oppgave, det viktigste er ikke resultatet, men gjennomføring av oppgavene og dokumentasjon av prosessen.

Her kan dere se et eksempel på en enkel digital fortelling:
 

Digital fortelling - Aktivitetsmerke: Farger av Birgitte MarthinsenVimeo.

Tips til digitale møter på engelsk

Se forslag og tips til digitale møter fra World Organization of the Scout Movement (WOSM) i videoen under. Det er Nika, som er International Commissioner for Scouts of Ukraine som holder webinaret og deler aktivitetsideer og informasjon om hvordan vi kan ha gode digitale gruppesamtaler der speiderne er deltakende på møtet.