KILT
- Vandrere
Påmeldingsfrist 14. april
Om arrangementet
KILT står for kurs i leirteknikk og er et grunnleggende kurs som for deg som vil lære alt du trenger å vite før du skal på leir. Du lærer om leirbygging, matlaging, kano, førstehjelp, naturkunnskap, sosialt fellesskap og leirbål. I tillegg lærer du mer om patruljeledelse på leir og får prøve deg som patruljefører for din patrulje.
KILT er en trygg, morsom og sosial minileir hvor du får god veiledning fra lederne, bor i telt med den nye patruljen din og har tid til å bli godt kjent med speidere fra andre deler av landet.
Ta kontakt med monika@kmspeider.no hvis du har spørsmål om kurset, påmelding eller betaling.
Har du lyst til å være stab?
KILT arrangeres av frivillige speidere over 18 år. Har du lyst til å være en del av staben eller prøve deg som kursleder? Se utlysning og søk om å være med som stab.
Toppbilde: Bjarne Lohmann Madsen
Påmelding
Speidere må selv melde seg på arrangementet i Hypersys. Bruk e-postadressen du er registrert med i Hypersys. Er du usikker på hvilken e-postadresse du er registrert med, spør gruppelederen din eller ta kontakt på post@kmspeider.no. Har du ikke brukt Hypersys før? Slik logger du deg på i Hypersys.
Meld deg på arrangementet innen 14. april
Påmeldingen er bindende. Les mer om hva dette betyr i fanen "Betaling og økonomisk støtte".
Husk: Vent med å bestille reise til du har fått bekreftet din plass på arrangementet.
Hvem passer arrangementet for?
Kurset er for speidere som fyller 13-15 år i 2024 (det vil si speidere født i ’11-'09).
Arrangementet passer for speidere som vil lære mer om leirliv og samarbeid i patruljen. Du trenger ikke være patruljefører eller assistent for å delta.
Høres arrangementet spennende ut? Meld deg på!
Ikke medlem hos KFUK-KFUM-speidere?
Samlingen er åpen for speidere fra Norges speiderforbund, speidere i andre speiderorganisasjoner som er medlem av WAGGGS og WOSM og ikke-medlemmer. For speidere fra andre forbund er det et tillegg i prisen på kr. 100. For ikke-medlemmer er det et tillegg tilsvarende vår medlemskontingent på kr. 575. Blir arrangementet fullt vil medlemmer i KFUK-KFUM-speiderne prioriteres.
For hjelp med påmelding når du ikke er medlem i KFUK-KFUM-speiderne, ta kontakt på post@kmspeider.no.
Forberedelser og annen praktisk informasjon
Svar på kartleggingsskjema
Vi må vite hvordan du kommer deg til kurset og om du kan ta med deg et telt. Svar på kartleggingsskjemaet innen fristen (lenke kommer etter at påmeldingsfristen har gått ut). Alle deltakere må svare på skjemaet innen fristen.
Patruljer og patruljeinndeling
Alle deltakere på KILT deles inn i nye patruljer på tvers av speidergrupper. Patruljene vil bo sammen akkurat som på leir. Sammen med din nye patrulje skal du bli kjent med andre speidere fra hele landet, samtidig som du lærer mer om patruljeledelse.
Lommepenger
Det blir verken kiosk eller mulighet for å gå til butikken, så det er ikke behov for å ta med lommepenger til dette. Speiderbutikken vil komme på lørdag, da er det mulig å betale med Vipps.
Telefonbruk
Det er mulig å ha med seg mobil på kurset. Det blir lademuligheter, men ikke til enhver tid. Vi minner om at KILT har et tett program med kursøkter hele dagen. Foresatte kan derfor ikke regne med at deltakerne er tilgjengelige på private mobiltelefoner i løpet av kurset. Nødvendige beskjeder kan gis til kursleder Veronica Lona (tlf. 981 73 468). Send en SMS om hva det gjelder, så ringer vi opp igjen. Ved uforutsette hendelser underveis i kurset, ta kontakt med generalsekretær Svein-Olav Ekvik på beredskapstelefon (tlf. 915 16 612, ikke SMS).
Program og pakkeliste
Program
Torsdag:
14:00 Avreise fellestransport fra Gardermoen
14:30-15:30: Innsjekk
15:30 Velkommen og patruljeinndeling
16:00 Middag
17:00 Teltoppsetting
18:30 Aktivitetsøkt: Mat og hygiene, Bekledning
19:30 Bli kjent i patruljene
21:30 Kveldsmat
22:30 Rosignal
23:00 Lang tone, stille i leirFredag:
07:30 Revelje
08:00 Flaggheis og ord for dagen
08:15 Frokost
08:45 Inspeksjon
09:00 Bygge leir, pionering
12:00 Lunsj
13:00 Fritid
14:00 Aktivitetsøkt: Kano (gruppe 1) og orientering (gruppe 2)
16:00 Middag og oppvask
18:00 Fritid, Speiderbutikken kommer kanskje på besøk
20:00 Leirbål med Global
21:30 Kveldsmat
22:30 Rosignal
23:00 Lang tone, stille i leirLørdag:
07:30 Revelje
08:00 Flaggheis og ord for dagen
08:15 Frokost
08:45 Inspeksjon
09:00 Aktivitetsøkt: Naturkjennskap, Førstehjelp
11:30 Lunsj
12:30 Aktivitetsøkt: Inkludering og mangfold
13:30 Fritid
14:00 Aktivitetsøkt: Kano (gruppe 2) og orientering (gruppe 1)
16:00 Middag og oppvask
18:00 Aktivitetsøkt: Grenser og gråsoner
19:00 Fritid
20:00 Leirbål
21:00 Åpent kapell
21:30 Kveldsmat
22:30 Rosignal
23:00 Lang tone, stille i leirSøndag:
08:00 Revelje
08:30 Flaggheis og ord for dagen
08:45 Frokost
09:15 Pakke telt og personlig utstyr
10:00 Rive leir, gå manngard
11:00 Evaluering av kurset
11:15 Lunsj og smøre matpakke
12:15 Kursavslutning
13:00 Avreise fellestransport til Gardermoen
Pakkeliste
- ryggsekk, den du pakker i
- sovepose og liggeunderlag
- speiderskjorte og speiderskjerf
- joggesko som kan bli litt skitne
- vindtett jakke, regntøy og støvler/vanntette sko
- varm ullgenser
- ullundertøy, to skift (ullstillongs, ulltrøye og ullsokker)
- undertøy og sokker
- bukse(r) og shorts
- t-skjorter og genser
- treningstøy (skal brukes på orienteringsøkt, må være heldekkende)
- badetøy og håndkle
- toalettsaker
- solkrem og myggmiddel
- medisiner (hvis du har behov for dette)
- drikkeflaske og matboks
- bestikk, kopp, dyp og flat tallerken
- oppvaskhåndkle
- noen klesklyper
- speiderkniv
- lommelykt
- skrivesaker og skriveblokk
- kompass og kartmappe (hvis du har)
- klokke (til når du ikke har mobil)
- powerbank (hvis du vil/har)
- leirbålskappe (hvis du vil/har)
- det du trenger av snacks og drikke (det blir verken kiosk eller mulighet for å gå til butikken)
- kortstokk eller lignende for de som skal vente lenge på flyplassen
Reise
Reise til og fra Nordtangen leirsted på Gran er ikke inkludert i deltakeravgiften. Du har selv ansvar for å bestille billetter til reisen. Vi oppfordrer alle til å reise så miljøvennlig som mulig.
Husk: Ikke kjøp billetter før du har fått bekreftet din plass på kurset. Reis i speiderskjorte, så ser vi deg!
Reise med tog fra Oslo S til Nordtangen
Vi har bestilt ekstra togstopp på Nordtangen på disse to togavgangene:
- Torsdag 9. mai: R31 Jaren med avgang kl. 13:44 fra Oslo S (på Nordtangen kl. 15:09). Møt opp på Oslo S senest kl. 13:30 under den store tavla i avgangshallen. Ring en i staben hvis du ikke finner frem eller hvis du blir forsinket (navn og telefon kommer).
- Søndag 12. mai: R31 Oslo S, avgang kl. 13:26 fra Jaren stasjon (på Oslo S kl. 14:52)
Reise med buss fra Gardermoen til Nordtangen
Vi tilrettelegger med fellestransport mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og Nordtangen leirsted på Gran. Hvis du skal delta på fellestransporten, koster dette kr. 450 i tillegg til deltakeravgiften. Hvis du skal være med på fellestransporten, er det viktig at du beregner god tid. Bestill din reise slik at du rekker både fellestransporten og tog/buss/fly med god margin.
- Torsdag 9. mai: Oppmøte ved meetingpoint-søyla i ankomsthallen kl. 14:15, fellestransporten går kl. 14:30. Ring en i staben hvis du ikke finner frem eller hvis du blir forsinket (navn og telefon kommer).
- Søndag 12. mai: Fellestransporten er på flyplassen kl. 14:00. Vi anbefaler at du bestiller en flyreise med avgang etter kl. 15:00.
Betaling og økonomisk støtte
Deltakeravgift
Prisen for arrangementet er kr. 1 600 per deltaker. Reise er ikke inkludert i prisen. Hvis du skal delta på fellestransporten fra og til Oslo Lufthavn Gardermoen betaler du kr. 450 i tillegg til deltakeravgiften. Hør med din speidergruppe eller krets om de kan dekke hele eller deler av deltakeravgiften.
Deltakeravgiften og eventuelt fellestransport betales til 3000.16.88487. Merk innbetalingen med «navn» og «KILT 2024» og eventuelt «fellestransport». Vi setter pris på om du betaler så fort som mulig etter at påmeldingsfristen har gått ut.
Deltakeravgiften er med på å dekke stabens reise, transport av utstyr, mat, kurslokaler, kursbevis, merker og annet utstyr som blant annet førstehjelpsutstyr og printing av materiell.
Om du blir syk eller forhindret fra å delta på arrangementet kan du melde deg av og få refundert deltakeravgiften frem til påmeldingsfristen. Etter påmeldingsfristen må du ta kontakt med egen reiseforsikring for å få dekket reise og deltakeravgift. Ta kontakt på post@kmspeider.no om du trenger noen dokumentasjon fra oss.
Deltaker- og utstyrsfond
Økonomien skal ikke være til hinder for å delta på våre aktiviteter. Er du 26 år eller yngre kan du, din foresatte eller din leder sende søknad om å få dekket deltakeravgiften din på dette eller andre arrangementer gjennom deltakerfondet. Les mer om deltakerfondet og send inn søknad her..
Det er også mulig for speiderledere å søke om utstyrspakker fra Speiderbutikken på vegne av speidere i sin gruppe, eller for foresatte å søke om en utstyrspakke for sitt barn. Les mer om utstyrsfondet og send inn søknad.
Frifond-støtte
Frifond gir økonomisk støtte til demokratisk og frivillig aktivitet i lokalsamfunnet i Norge. KFUK-KFUM-speiderne fordeler denne støtten til alle våre lokale grupper, etter retningslinjer fastsatt av landsstyret.
Din speidergruppe kan søke Frifond-støtte til tiltak som gir lokal aktivitet og økt kompetanse for speidere og ledere. Dere kan derfor få dekket deler av kursavgiften på våre nasjonale kurs og arrangementer, og få støtte til reisekostnader.
Du kan lese mer om Frifond, hvilke kurs som støttes og finne søknadsskjema her.
Tilgjengelighet og tilrettelegging
Alle skal føle seg velkommen på våre kurs og arrangementer. Vi ønsker å tilrettelegge for de av oss som har behov for det. Derfor spør vi i påmeldingen om hva du har behov for og hvordan den frivillige staben kan finne gode løsninger sammen med deg.
Ønsker du mer informasjon om kurset eller arrangementet, eller ønsker du å snakke med staben i forkant av arrangementet? Ta kontakt med arrangementsansvarlig eller forbundskontoret på telefon 22991550 (man-fre 9-14), post@kmspeider.no eller skriv at du ønsker å bli kontaktet i påmeldingen.
Vi godtar ledsagerbevis på alle våre nasjonale kurs og arrangementer.