BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Astronomi. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal kle seg til å være ute. Om dere ønsker å bruke syltetøyglass i aktivitet 1, kan dere be speidere som har tomme syltetøyglass om å ta med seg det til møtet.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: I stedet for å lage stjernebilder av telys, kan dere velge å gjennomføre stjernebildememory. Leken Stormen kommer kan gjennomføres når det passer i løpet av møtet.

AKTIVITET 1 - Stjernebilder av telys

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag stjernebilder av telys eller spill stjernebildememory.

Lær hvordan ulike stjernebilder ser ut og prøv å gjenskape dem med telys.

Lag stjernebilder med telys

AKTIVITET 2 - Stormen kommer

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Aktiviteten dekker ingen merkekrav, men bidrar til å fullføre noen av punktene i speiderstigen.

Nordstjernen kan hjelpe oss med å finne nord, men hva med de andre himmelretningene? Lek Stormen kommer og bli bedre på himmelretningene!

Stormen kommer

AKTIVITET 3 - Se på stjernene

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær å kjenne igjen fire stjernebilder og prøv å finne dem på himmelen.
  • Gå en tur og se om dere klarer å finne nordstjernen.

Se om dere klarer å finne noen av stjernebildene dere lagde med telys på himmelen. Klarer dere å finne nordstjernen? Er det overskyet, kan dere bruke bilder av stjernehimmelen til å finne stjernebilder.

Mer om stjernebilder

AKTIVITET 4 - Stjerner og planeter

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva en stjerne og en planet er, og hva som er forskjellen mellom dem.
  • Lag et skjema eller en illustrasjon av solsystemet. Plasser planeter, småplaneter, måner og kometer i skjemaet.

Snakk sammen om hva en stjerne og en planet er, og hvordan planetene i solsystemet vårt er organisert. Lag en tegning av solsystemet og sett riktig navn på planetene og eventuelt månene.

Om stjerner Om solsystem

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Vi er alle Guds barn.
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt