BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Bær. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet hvis dere skal møte et annet sted enn vanlig. Si at de som har bærplukker kan ta med det.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop.

TIPS: Å lage saft kan ta lenger tid enn 90 minutter. For å spare tid, kan en leder plukke bær og begynne å koke saften i forkant av møtet, eller dere kan gjennomføre aktiviteten på en tur.

AKTIVITET 1 - Lage saft

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på å lage saft eller syltetøy av bær.

Det tar litt tid å lage hjemmelaget saft. Hvis dere ikke har til til å lage saft på møtet, kan dere ta med ferdig hjemmelaget saft som alle kan få smake på. Er det forskjell på hjemmelaget saft og saft kjøpt i butikken?

Hjemmelaget saft - oppskrift

AKTIVITET 2 - Plukke bær

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvor bærtypene finnes og når de er modne.
  • Dra på bærtur og plukk de bærtypene dere finner.

Del ut kopper eller andre beger til hver speider og la dem plukke koppen sin full.

Lær om bær

AKTIVITET 3 - Kake med bær

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Bak en kake med bær som en av hovedingrediensene.

Bruk bærene dere har plukket til å lage en smuldrepai. Mens dere venter på at paien skal steke, kan dere gjennomføre aktivitet 4.

Smuldrepai med bær

AKTIVITET 4 - Kjenne igjen bær

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær å kjenne igjen minimum fem ulike bær på utseende og smak.

Dere kan bruke deler av memory-spillet for kun å lære om bær eller bruke hele spillet for å også lære om andre spiselige vekster. Har dere bær tilgjengelig, kan dere også smake på dem.

Spiselige vekster - memory

Hva smaker det?

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Daniel i løvehulen.
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt