Emner fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

  • Har en oppdager erfart å lage en fuglekasse, fuglebrett eller en annen type foringsstasjon for fugler.
  • Kjenner en oppdager til navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyr, treslagene og blomstene i sitt nærområde. Tilsammen minst 12 ulike arter.

 


 

Åpning
Åpningsseremoni, navneopprop
Tema for møtet: Vise bilder av 4 fugler og hva de heter
Lese: Å dele s 63, Aktive barn-levende forkynnelse

Utstyr: Aktive barn - levende forkynnelse 

 


 

Aktivitet
Lage en fuglekasse, fuglebrett eller foringsstasjon.

Fuglemater
Klipp en åpning et par cm fra bunnen, på to sider av en melkekartong. Man kan evt stikke en pinne gjennom kartingen nesten nede ved bunnen slik at fuglene kan sitte på den. Lag et hull øverst i kartingen og tre i en snor til oppheng. Klipp løs langs sidene av ”taket” på kartongen, men ikke på ”mønet” slik at man kan fylle på frø/ mat herfra.

Utstyr: Melkekartong, saks, fuglefrø, snor til oppheng

Fuglebrett
Ha en passe stor planke, kapp opp en tynn list i samme lengde som 3 av sidene og spikre de på planken slik at maten ikke falle av.  Spikre fuglebrettet på enden av en stokk og fest i bakken.

Utstyr: Planke, lister, sag, små spiker

Frøklokke:
Smelt kokosfett eller talg i vannbad. Lag et lite hull i bunnen av pappkrus el, trekk en snor gjennom. Hell frøene i kruset og hell fettblandingen oppi kruset. La det stivne. Når det er stivt, klipper du bort kruset og 
henger opp frøklokken etter snoren.

Utstyr: Fuglefrø, solsikkefrø, kokosfett, pappbeger, hyssing

Fuglekasse
Planken sages opp i biter ( se tegning i Speiderhåndboka s 323). Sidene spikres sammen som vist på tegningen. Husk å bore hull til inngang. Skinnet brettes i to til oppheng og spikres på ryggplanken før taket festes på. Kan være lurt å gjøre litt på forhånd her. Barna vil trenge en del hjelp av voksne.

Utstyr: Planke, sag, spiker, hammer, bor til inngangshull, skinn

 


 

Lek 
Alle mine duer kom hjem
Man har et stort område med to mindre områder på hver ende. En eller to av oppdagerne er hauker. Duemor står på den ene siden og roper: ”Alle mine duer kom hjem” Duene/ oppdagerne svarer: ”Vi tør ikke for hauken tar oss” Duemor svarer: ” Kom like vel” Duene løper over banen mens Hauken skal fange flest mulig. Neste runde: Duemor flytter over til den neste side og gjentar leken. De som ble tatt av haiken, er nå hauker. Den oppdageren som blir tatt sist, er vinner.

 


 

Avslutning
Repetere fuglene, be barna følge med om de ser fugler hjemme frem til neste møte.
Avslutning med speiderbønnen