Krav til aktivitetsmerket Fugl finner du her.

BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre disse på et møte. 
 

ÅPNING

Åpningsseremoni, navneopprop

ANDAKT

Les fra skapelsesberetningen, 1. Mosebok 1, 20 - 31. Gud har skapt alle dyr, fugler, fisker, krypdyr og ville dyr. Gud har skapt alt som vokser og gror. Gud har skapt menneskene og satt menneskene til å råde over det.
Det betyr at vi skal passe på alt Gud har skapt. I speiderloven står det: "En speider kjenner og tar vare på naturen." Det skal vi som er speidere huske på!
I dag skal vi lære litt mere om fuglene, og vi skal lage mat til fuglene.

Vi synger: "Hvem har skapt alle blomstene". Her finner du melodien til sangen. Teksten finner du her.

AKTIVITET 1 - HER FÅR DERE 4 VALG

  • LAGE FUGLEMAT

Utstyr: Stormkjøkken, fyrstikker, rødsprit eller gass, Flott matfett, nøtter (uten salt), havregryn, brødsmuler, helkorn, solsikkefrø, sesamfrø og mye annet. Beger til å ha det i, 30 cm tråd til hver speider, en pinne til å ha i enden av tråden. En pinne til å røre i begeret med.

Speiderne har med seg, eller får utdelt hvert sitt beger. Dere kan bruke et tomt yoghurtbeger eller engangskopper. Knyt en pinne i enden av tråden og putt pinnen ned i begeret. Den må ha en slik lengde at den kan ligge flatt på bunnen. Deretter fyller speiderne havregryn, nøtter og annet i koppene sine. Ikke fyll dem helt opp.
En voksen smelter fett og heller dette oppi begeret. Rør rundt. La det stå til tørk til møtet er slutt. Deretter bør det stå natten over i kjøleskapet før begeret tas vekk og fuglematen er klar til å henges opp. Det er også mulig å knyte snoren fast i begeret, da trenger dere en nål eller en syl for å stikke hull slik at dere kan tre tråden gjennom begeret. En engangskopp med hank gjør det enda enklere.
Her får dere en oppskrift hvis dere vil ha:

  • 500 g Delfiafett eller Flott matfett.
  • 200 g sammalt hvetemel.
  • 100 g havregryn.
  • 100 g diverse tørka frukt, grovhakket.
  • 200 g solsikkefrø, med eller uten skall.
  • 200 g diverse hakkede nøtter, grovhakket.
     
  • LAG FUGLEMATER

Utstyr: Melkekartong, saks, fuglefrø, snor til oppheng

Ta  en melkekartong. På to av sidene, ca 6 cm fra bunnen klipper dere en åpning som er ca 5 bred og 8 cm høy.  Litt under åpningen kan dere evt stikke en pinne tvers gjennom kartongen  slik at fuglene kan sitte på den. Lag et hull øverst i kartongen og tre i en snor til oppheng.
Her kan du se et bilde av fuglemateren.

  • LAG FUGLEBRETT

Utstyr: Sag, hammer, planke eller rundstokk, lister, små spiker, evnt lim og skruer

Ha en passe stor planke, kapp opp en tynn list i samme lengde som 3 av sidene og spikre de på planken slik at maten ikke falle av. Listene kan også limes på med trelim.Spikre eller skru fuglebrettet på enden av en stokk og fest i bakken.

  • LAGE FUGLEKASSE

Utstyr: Planke, sag, spiker, hammer, eller drill og skruer, bor til inngangshull

Hvordan dere kan lage en fuglekasse kan du se her.

AKTIVITET 2 - BLI KJENT MED FUGLENE

Utstyr: Bilder av fuglene, telefon, gjerne en liten høytaler du kan koble til telefonen for å gi høyere lyd. Skjema til utdeling.

Velg ut de 3 vanligste fugleartene du kan se der du bor. Finn et bilde av hver fugl, og finn frem lyden av fuglene. Bilder og fuglelyder finner du her, på Fuglelyder.net. La barna se på bildene av fuglene og gjette hvilken lyd som hører til hvilken fugl.

  • Lær navnene på de forskjellige fuglene
  • Studer fargene på fuglene
  • Se på nebbene
  • Studer og sammenlign forskjellene på de tre fuglene
     

La barna få med seg et skjema hjem. Der skal de skrive opp de tre fuglene dere lærte om på møte. Be dem studere fuglematen dere lager og se hvor mange ganger fuglene kommer på besøk.​

Hvis dere gjør dette på våren kan dere la fuglelyden stå på en liten stund så vil dere kunne oppleve at det kommer en slik fugl og setter seg i et tre i nærheten og svarer fuglen på lydopptaket. Ikke la det pågå for lenge, bare til alle speiderne har sett og hørt den ekte fuglen.

Nederst på siden finner du link til et skjema speiderne kan få. Her kan de krysse av når de har sett en fugl på foringsstasjonen.

LEK - HVIS DERE HAR TID 

En speider er rev og står på midten av banen (banen blir så stor/liten som dere lager den). En speider er duemor eller -far. Resten av speiderne er duebarn. Duemor/-far står på den ene siden mens duebarna står på den andre. 
Due mor/-far roper: Alle mine duer kom hjem.
Due barn: Vi tør ikke for reven tar oss.
Due mor/-far: Kom allikevel.
Due barn løper over til due mor/-far og prøver å unngå å bli tatt av reven. Blir man tatt er man rev og skal ta de andre.

AVSLUTNING

Speiderbønnen
Vær beredt - alltid beredt

UTSTYR

Fuglemater

  • Melkekartong
  • Saks
  • Fuglefrø
  • Snor til oppheng

Fuglebrett

  • Sag
  • Hammer
  • Planke
  • Lister
  • Små spiker
  • Eventuelt lim

Fuglekasse

  • Planke
  • Sag
  • Spiker og hammer eller
  • Skruer og drill
  • Bor til inngangshull

Fuglemat

  • Stormkjøkken med gass eller rødsprit
  • Fyrstikker
  • Beger til å ha det i (Yoghurtbeger, pappkopp el.l)
  • 30 cm tråd til hver speider
  • En pinne til å ha i enden av tråden
  • En pinne til å røre i begeret med.
  • Kjele
  • 500 g Delfiafett eller Flott matfett.
  • 200 g sammalt hvetemel.
  • 100 g havregryn.
  • 100 g diverse tørka frukt, grovhakket.
  • 200 g solsikkefrø, med eller uten skall.
  • 200 g diverse hakkede nøtter, grovhakket.

EMNER FRA SPEIDERSTIGEN SOM DERE JOBBER MED PÅ DETTE MØTET

  • Har en oppdager erfart å lage en fuglekasse, fuglebrett eller en annen type foringsstasjon for fugler.
  • Kjenner en oppdager til navn og utseende på de vanligste fuglene, fiskene, ville dyr, treslagene og blomstene i sitt nærområde. Tilsammen minst 12 ulike arter.