BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Vått. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ta med ekstra, vanntettpakket skift med klær.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Jesus tar imot barna.

AKTIVITET 1 - Sikkerhet ved vannet

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvilke sikkerhetsregler som gjelder når dere er ved vannet.

Hva må vi huske på for at det ikke skal oppstå ulykker ved vannet? Les sikkerhetsreglene høyt og snakk sammen om hva de betyr.

Sikkerhet ved vannet

AKTIVITET 2 - Barkebåter

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en barkbåt og konkurrer mot andre speidere i et barkbåtrace.

Lag barkebåter av det dere finner rundt dere. Hva flyter, hva flyter ikke? Hvilken båt er raskest?

Barkebåt

AKTIVITET 3 - Kaste livline

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på en øvelse som tar for seg enkel livredning i vann, for eksempel livline.

Livline kan brukes hvis noen faller gjennom isen eller brukes som forlenget arm ved livredning i vann.

Dere kan selv velge om dere vil kaste til noe eller noen ute i vannet eller kaste på blink på land.

Livline

AKTIVITET 4 - Stafett

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lek med vann, for eksempel vannballongkrig, sølepytthopping, kaste svamp eller stafett med vann.

Det er lurt å ha med seg tørt, vanntettpakket skift. Snakk sammen om hva dere må tenke på når dere kler dere, for eksempel været, årstiden og hva dere skal gjøre.

Flytt vann med skje - stafett

AKTIVITET 5 - Bekledning og utstyr ved vannet

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvordan dere bør kle dere, og pakke sekken for en tur ved vannet eller sjøen i ulike typer vær.
  • Finn ut hvordan det er lurt å kle seg og pakke sekken når det regner eller er meldt fare for regn.

Når dere oppholder dere ved vannet er det lurt å ta med seg tørt skift pakket vanntett. Snakk sammen om hva dere må tenke på når dere kler dere, for eksempel været og årstiden, om dere skal sitte i ro eller være i aktivitet og lignende.

Pakkeliste dagstur

Hvordan kle seg riktig?