Ofte stilte spørsmål
Spørsmål for før og etter turen
Må jeg ha skriftlig tillatelse fra speidere eller deres foreldre før tur?
Ansikter vil bli visket ut av Google når turen lastes opp i Google maps og du trenger ikke å hente inn tillatelse. Det kan være lurt å informere på forhånd om at turen skal filmes da noen ikke er komfortable med det.
Hvordan sender jeg inn turen til speiderstier.no?
Du finner skjema for opplasting her. Det er bare å følge instruksjonene.
Hvor finner jeg start-koordinatene for turen?
Gå inn på google maps og trykk på kartet der du startet turen. Det vil dukke opp informasjon om plassering og koordinater.
Hvordan ser jeg turen jeg nettopp har tatt opp?
- Du finner turen du har lastet opp på Google Maps etter et par dager.
- Enkelte telefoner tillater at du kan se opptaket etter at du har lastet den over til Street View-appen.
Hvordan sletter jeg filene fra kamera?
- Koble kamera til PC
- Finn RICOH THETA V på sidemenyen når du er inne i Min PC.
-
-
- Gå iun på FIXED STORAGE
- Gå inn på DCIM
- Gå inn på 100RICOH
- Marker filene og velg slett
- Filene kan trygt slettes uten å skade kamera. Sørg for at alle filene er lastet opp til Street View-appen før du sletter filene.
- NB! Ikke formater kameraet.
Spørsmål om telefon/app
Hvilken mobil kan jeg bruke?
Du må bruke en Android-telefon, fordi kamera er ikke kompatibel med IOS/Apple.
Hva er en Android-telefon?
Samsung, Huawei, Sony, CAT og Nokia er eksempler på Android-telefoner.
Android-telefoner har operativsystemet Android som utvikles av Google, mens iPhone benytter IOS som utvikles av Apple.Hvilke apper må jeg ha/laste ned på mobilen?
Du må ha Street View-appen. Du finner den i Play Butikk/ Google Play. Ikonene ser slik ut:
Google Play:
Street View:
Hvilket brukernavn og passord bruker jeg for å logge inn på Street View-appen?
Du finner brukernavn og passord inni esken som kom med kameraet.
Hvor skrur jeg på GPS og mobildata?
- Mobildata: Innstillinger > Tilkoblinger/trådløst og nettverk > Mobilnett/Databruk > Mobildata
- GPS: Innstillinger > Sikkerhet og personvern/Posisjon > Aktiver posisjon.
Android telefoner har også en søkefunksjon, så bruk gjerne den om du ikke skulle finne mobildata og gps som beskrevet ovenfor.
NB! Ikoner, navn og plassering kan være forskjellig ut fra hvilken mobil du har.
Spørsmål om kamera
Hvordan skrur jeg på/av kamera?
- Hold den øverste knappen inne for å skru på eller av.
- Blått eller Grønt lys = kamera skrus PÅ.
- Rødt blinkende lys = kamera skrus AV.
Når kamera er på vil det være et statisk blått lys, men det vil skifte til rødt når batteriet nærmer seg tomt.
Hvordan kobler jeg sammen mobil og kamera?
- Skru på kamera og sjekk at nettverksikonet blinker. Dersom det ikke vises noe nettverksymbol på fremsiden, trykk på den midterste knappen i 2 sekunder.
- Gå innpå nettverksinnstillinger på mobilen og velg kameraet sitt nettverk.
- Skriv inn passordet (tallene i nettverksnavnet) for å koble til.
Mer detaljert informasjon om selve prosessen finner du under "spørsmål om tilkobling".
Hvilken modus skal jeg bruke på kamera?
Du vil få opp tre valg, men du skal bruke Videomodus.
Hvordan skifter jeg modus på kamera?
- Du vil få valget om hvilket modus du vil bruke når du går innpå Street View-appen og skal starte opptak.
- Trykk på Video modus for å velge dette.
- Du kan også skifte mellom video- og bildemodus ved å trykke på den nederste knappen som du finner på siden av kameraet. Du ser hvilket modus som er i bruk på ikonet på fremsiden av kamera.
Hvor lenge varer batteriet på kamera?
Maksimum 80 minutter, men det er mange faktorer som kan minske batteritid og det kan derfor vare kortere. Faktorer som temperatur, alder på kamera, overlading og lignende gir kortere batteritid.
Hvor stor lagringsplass har kamera?
Cirka 16 GB. Street view-appen deler opp filene og hver fil vil være på omtrent 2.9GB
Hvor lang tur kan vi gå?
- Vi anbefaler å holde turene til under 3 km da batteri og lagring ikke holder så lenge som ønsket. Batteritiden kan økes ved bruk av powerbank som kobles til kameraet, men du vil mest sannsynlig slippe opp for plass før du går tom for batteri.
NB! Dersom du går en lengre tur og opplever at kamera er fullt, kan du laste over videofilene til Street View og fortsette turen etterpå. Da vil du mest sannsynlig ha behov for to powerbanker - en til kamera og en til telefonen.Det tar omtrent like lang tid å laste over filene som tiden dere har benyttet på å ta opp turen. Beregn derfor god tid. Overføringen krever også noe mobildata.
Kamera stanset opptak av seg selv - hva gjør jeg?
- Det kan være fordi kameraet er overopphetet. - La det kjøle seg ned før du fortsetter opptak igjen.
- Dersom det skjer gjentatte ganger: Skru av kamera og avslutt appen - vent 5 minutt og skru kameraet på og koble enhetene sammen igjen.
Spørsmål om tilkobling
Hvordan kobler jeg telefonen til kameraets nettverk?
- Skru på kamera og trykk på den midterste knappen som du finner på siden. Sjekk at nettverksikonet på fremsiden blinker.
- Trykk på innstillinger på mobilen
- Gå inn på nettverksinnstillinger for å finne tilgjengelige nettverk og velg kameraets nettverk.
- Nettverket vil hete noe lignende dette: THETALY00201392.
- Dersom det kommer opp at du trenger et passord, vil dette være de siste tallene i nettverksnavnet (du finner dem under selve kamera). Eksempel: 00201392
- NB! Dette nettverket har ingen internettilgang.
Kamera nekter å koble seg til telefonen - hva gjør jeg?
- Sjekk om kamera er i “sleep mode” - kamera vil se ut som om det er avslått (ingen lys).
- Klikk på utløserknappen for å vekke kamera.
- Skru av og på kameraets nettverk (midterste knapp på siden) og prøv å koble til igjen.
- Skru av og på mobilens nettverk og prøv å koble til igjen.
Turen vises ikke når jeg går - blå strek mangler.
- Det er mulig at StreetView mister tilkoblingen til kamera dersom du slår av mobilskjermen - avslutt opptak og begynn på nytt. Gå gjerne tilbake til start, dersom det ikke er langt unna.
Spørsmål om overføring av filer til Street View-appen
Hvordan overfører vi filmen til Street View-appen etter turen?
- Kamera bør lade mens du overfører filene, og det kan det være lurt å vente med å laste over filene til du er hjemme. Dersom turen ikke er over, bør du bruke powerbank til å lade kamera.
- Det har oppstått problemer med overføring dersom kameraet lader via en PC, vi anbefaler derfor å lade det ved bruk av et støpsel.
- Etter du har stanset opptak velger du “download now” eller “download later”.
- Velg download now dersom du ikke er ferdig med turen, men trenger plass på kamera.
- En og en fil vil deretter lastes over til appen Street View. Dette tar tid.
- Velg download later dersom turen er ferdig og last over når du kommer hjem.
- Husk at kamera må være tilkoblet til mobilen og Street View for å kunne laste filene over.
- Filene vil du finne igjen under Private-fanen inne på Street View-appen.
- NB! Dette er ikke det samme som å laste opp turen til Google Maps.
- NB! Ikke last over filene til en ekstern harddisk eller minnepenn. For å laste opp filene til Google Maps må du overføre filene direkte fra kameraet til Street View-appen.
- OBS! Det hender at Street View appen henger seg opp. Derfor anbefaler vi at du velger NO (nei) når du blir spurt om du vil slette filene fra kamera ved nedlasting fra kamera til appen. På den måten slipper du å måtte ta opp turen på nytt. Om Street View ikke laster opp slik intensjonen er, skru av kamera og avslutt appen. Vent gjerne et par timer, eller prøv igjen neste dag. Koble sammen kamera og appen og last ned på nytt.
Det står fremdeles 0% nedlastet inne på Street View-appen. Hva gjør jeg?
- Det hender det har oppstått problemer med dekning eller tilkobling, trykk avbryt og prøv igjen.
- Starter fortsatt ikke opplastning anbefaler vi å ta med kameraet hjem og laste over mens kameraet lader (ikke i PC).
- NB! Det er selve koblingen som gir problemer her.
- OBS! Velg NO (nei) når du blir spurt om å slette videofil fra kamera ved nedlasting. Da forhindrer du å miste filene og du kan laste dem opp hjemme.
Du har lastet opp til Google Maps, men turen dukker ikke opp selv etter et par dager?
Vi vet dessverre ikke hvorfor dette skjer, men noen ganger dukker ikke turen du har lastet opp i Google Maps. Foreløpig er det ingenting vi får gjort med det og løsningen er å ta opp turen på nytt.
Spørsmålet jeg har er ikke listet opp - hva gjør jeg?
Dersom du opplever en problemstilling eller har spørsmål som du ikke finner svar på her inne, kan du ta kontakt med oss enten på epost eller ved å ringe.
Katrine Stenerud Andersen, KFUK-KFUM-speiderne, 482 73 079, katrine@kmspeider.no.
Line Aas Mjøster, Norges Speiderforbund, 977 52 875, line.aas.mjoster@speiding.no.