BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

Dere kan enten gå gjennom hver aktivitet i fellesskap eller sende speiderne rund på poster til forskjellige ledere som demonstrerer aktivitetene i mindre grupper.

Geologi og geolog

1. Start med å fortelle hva geologi er og hva en geolog gjør.
    • Geologi er læren om jordas opprinnelse og oppbygging. Det handler om hvordan jorda ble skapt, hvordan den har endret seg gjennom tidene og hvordan den er i dag. Hvordan steiner og fjell og landskap ble laget og hva de består av i dag.
    • En geolog er en forsker som jobber spesielt med dette. En geolog kan arbeide med å grave i jorda, studere steiner eller se på vulkaner.

Magmatiske bergarter: de prikkete steinene

1. Vis frem en ”prikkete stein”, for eksempel granitt. Granitt er en vanlig bergart man kan finne mange steder. Snakk litt om hva prikkene er og hvordan de kom seg dit. Kanskje speiderne klarer å finne ut av det på egenhånd.
    • Magmatiske bergarter er steiner som består av mineraler (småstein) som magma (det som er i midten av jordkloden og som kommer fra vulkaner) har rent over. Når magmaen stivnet ble mineralene sittende fast i den og det ble en prikkete stein, akkurat som at perlene ble sittende fast i stearinen.
  2. Brenn et telys slik at du får smeltet stearin.
  3. Hell stearinen over i en liten skål eller et lite beger med noen små perler i. La stearinen smelte. På samme måte som stearinen legger seg rundt perlene blir de prikkete steinene lagd når magmaen stivner rundt mineralene.

Illustrasjon av granitt.

Illustrasjon av gneis.

Metamorfe bergarter: de stripete steinene

1. Vis frem en ”stripete stein”, gneis eller marmor er eksempler på disse. Hvordan tror speiderne at disse stripene har kommet dit?
    • Stripete steiner lages av at prikkete steiner blir knadd og endret på.
  2. Ha to eller flere forskjellige farger av plastelina.
  3. Trill 6-8 små kuler av de forskjellige fargene og fest disse kulene fast i hverandre. Dette er nå en prikkete stein.
  4. Men jorda beveger på seg hele tiden så den prikkete steinen blir smeltet og klemt på og dratt i. Bruk hendene dine til å klemme kulene sammen, dra de utover igjen og forme de.
  5. Siden jorda beveger på de prikkete steinene endres mønsteret inni de. Se på plastelinaklumpen nå. Den skal ikke lenger bestå av kuler men av striper og linjer. Kanskje dere kan kutte den i to for å se mønsteret.

Sedimentære bergarter: lag-på-lag-steinene

1. Vis frem en ”lag-på-lag stein”, for eksempel sandstein. Hvordan tror speiderne at de forskjellige lagene ble laget?
    • Lag-på-lag-steiner ble laget i vannet. I havet flyter masse forskjellige steiner, materialer, rusk og rask rundt. Etter hvert vil disse synke til bunnen hvor de ligger og blir presset sammen til en stein til slutt. Lagene blir til fordi noen av mineralene er tyngre enn andre. De tyngste mineralene synker først og blir et lag. Neste lag er de mineralene som er lettere enn de første, osv.
  2. Fyll en halvannen liters flaske med vann og omtrent 2 dl grus, sand og sammalt grov hvete.
  3. Rist flasken god og la den få stå litt.
  4. Se på og diskuter hvordan lagene har blitt dannet og hvilke lag som ligger øverst og nederst.

Her kan du finne mer informasjon og flere aktiviteter knyttet til de tre bergartene

NB: Når dere har gått gjennom aktivitetene på denne siden kan dere sende speiderne ut på postløpet dere finner under ressurser sånn at de får "testet" det de har fårr lære.

Illustrasjon av skifer.

UTSTYR

• Ulike typer stein, f.eks. granitt, gneis og sandstein
  • Plastelina