På tur bruker vi masse energi. Med litt påfyll blir turopplevelsen mye bedre. Det er enkelt å lage sin egen pose med nødproviant, du trenger bare en pose og det du liker best av nøtter, tørket frukt og kanskje litt sjokolade.

Velg de nøttene du liker best, gjerne flere forskjellige typer. Mandler, hasselnøtter, cashewnøtter og peanøtter egner seg godt, det viktigste er at du liker dem. Velg gjerne usaltete nøtter, så blir du ikke så tørst. 

Velg den tørkede frukten du liker best. Her egner det meste seg, for eksempel rosiner, aprikos, kokos, tranebær og mango. Igjen er det viktigst at du liker frukten. Bruk omtrent like stor mengde tørket frukt som nøtter.

Allerede nå er nødprovianten full av energi, men hvis du vil lage den enda mer spennende kan du ha oppi litt sjokolade. Kokesjokolade egner seg godt, men velg den typen du liker best. Du kan også kjøpe for eksempel rosiner eller nøtter som er dekket av sjokolade og ha i disse. Bruk omtrent en tredjedel av nøttemengden. Skal du på tur om sommeren og det er veldig varmt kan det være lurt å droppe sjokoladen, da denne smelter i varmen. 

Hvor mye du trenger avhenger av hvor lenge du skal være på tur og hvor langt du skal gå, men husk at både nøtter, frukt og sjokolade inneholder masse energi, en håndfull om gangen er nok for å få en energiboost.