Overnattingsmuligheter:

Gapahuk: Dette er speiderovernattingsmetode én. Det blir varmere hvis dere ligger tett og tenner bål et stykke fra åpningen. Takvinkel: ”Regntak” (ca. 35 grader helling) er lettere å få tett, mens et ”luntak” (ca. 15 grader) holder bedre på varmen. Pass på at dere ikke tar for mye granbar fra hvert tre. Det skal ikke synes etterpå at dere har vært på stedet! Er det lite granbar å finne, bruk presenning. 

Under åpen himmel: Forutsetter godvær. Dere kan jo eventuelt ha en gapahuk i bakhånd. Veldig hyggelig når det er klart vær og ikke altfor kaldt.

Telt: Det er mest sosialt med store patruljetelt eller lavvoer der det er plass til alle (kan være tunge å bære) Telt er kanskje den beste løsningen om det er skikkelig dårlig vær.

Hengekøye: Spenn opp en hengekøye mellom to solide trær og legg soveposen oppi. Det kan være lurt å surre et tau noen ganger rundt både deg selv og hengekøya slik at du ikke faller ut.

Hule/heller: Finnes det naturlige huler eller heller i nærheten, er du heldig. Nå kan dere være steinaldermennesker for en natt. Et bål foran åpningen kan gi god varme. 

Bivuakk: Dette er egentlig en generell betegnelse for overnattingssted, men brukes ofte om overnattingsformer som ikke hører hjemme noe annet sted. Et eksempel er ”mini gapahuk” for én eller to personer. En hovedstokk støttes opp eller legges an mot en stein eller et tre, og deretter lages skråvegger av granbar eller liknende. Dersom dere ikke har plass eller tid til å lage en felles gapahuk, kan patruljen spre seg på flere slike bivuakker, og de kan jo eventuelt vende mot felles bål.

Før du legger deg:

  • Se etter at surringer og barduner er stramme og sitter som de skal.
  • Se etter retning og styrke på vinden. Er det fare for at dere kan få bålrøyk i fjeset eller at teltet kan dette ned?
  • Se etter bålet. Er det noen som helst fare for at ilden kan spre seg? I så fall må dere sitte bålvakt eller slukke ilden.
  • Se etter hvor du har lommelykt, sko/støvler, dopapir, lue og annet du kan trenge i en fei. 

Hvordan holde varmen i soveposen:

  • Vær passe mett. Er du sulten, har du mindre energi som kan omsettes i varme.
  • Gå på do før du legger deg. Det er mye kaldere å stå opp og gjøre det midt på natten.
  • Gå en tur før du legger deg, så får du i gang blodsirkulasjonen. Pass likevel på at du ikke blir svett, for da tar fuktigheten varme fra kroppen når den fordamper. '
  • Skift til tørt tøy før du kryper i soveposen.
  • Liggeunderlag er like viktig som soveposen for å holde varmen.
  • Ikke ha for mange lag på kroppen. Da blir det fort klamt og du begynner å fryse igjen.