Speiderstigen for familiespeidere
Kristen tro
I løpet av familiespeidertiden har deltagerne opplevd kristent fellesskap gjennom speideraktiviteter i gruppen og deltagelse i menighetens gudstjenester. Deltagerne har utviklet trygghet i møte med kirken og kristen trospraksis.
Ved avslutningen av familiespeidertiden:
KAN
- kan barna synge med på speiderbønnen og en kveldsbønn.
KJENNER
- kjenner barna til 8 bibelhistorier.
- kjenner barna det lokale kirkebygget.
- kjenner barna bruken av lysgloben eller annen lystenning i deres kirke.
ERFART
- har barna vært med på en gudstjeneste med dåp.
- har barna erfart å dramatisere en bibelfortelling.
Fellesskap
I løpet av familiespeidertiden har deltagerne opplevd speiderfellesskap i gruppen gjennom vennskap, aktivitet, felles seremonier og idealer. Gjennom speiderarbeidet har barna utviklet rettferdighetssans, vilje til å inkludere og vente på andre.
Ved avslutningen av familiespeidertiden:
KAN
- kan barna speidernes valgspråk utenat.
- kan barna synge Marihønesangen.
KJENNER
- kjenner barna speiderløftet.
- kjenner barna gruppens seremonier ved møtets start og slutt.
ERFART
- har barna erfart å diskutere et valg og latt flertallet bestemme.
- har barna erfart å vente på tur og opptre rettferdig.
Personlig utvikling
I løpet av familiespeidertiden har deltagerne opplevd å bli tatt på alvor og mestre nye utfordringer. Barna har utviklet tro på egen evne til å mestre nye utfordringer.
Ved avslutningen av familiespeidertiden:
KAN
KJENNER
ERFART
- har barna erfart å delta på utemøter til alle årstider, og kan kle seg riktig for alle årstider.
- har barna erfart å lage en nyttegjenstand med kniv på tur.
Friluftsliv
I løpet av familiespeidertiden har barna opplevd enkelt friluftsliv gjennom lek, undring og læring utendørs til alle årstider. Barna har utviklet respekt for naturen, glede over friluftsliv og mot til å prøve nye ting.
Ved avslutningen av familiespeidertiden:
KAN
- kan barna knivreglene og å bruke kniv på en forsvarlig måte.
- kan barna finne nord ved hjelp av et kompass.
- vet barna at man tar med søppel hjem fra tur.
KJENNER
- kjenner barna til forsiktighetsregler ved bruk av bål.
- kjenner barna til navn og utseende på to dyr, to vekster og to innsekter.
ERFART
- har barna erfart å finne ett stjernebilde hun/han kan på himmelen.
- har barna erfart å bruke naturmaterialer til å bygge en figur, en bondegård eller lignende.
- har barna erfart å bruke et enkelt skattekart sammen med andre.
- har barna erfart hvordan man tenner et bål med tørr ved og har erfaring med å grille mat på bål.
- har barna erfart å lage mat på kokeapparat.
Samfunnsengasjement
I løpet av familiespeidertiden har deltagerne opplevd å bidra til samhold med andre barn gjennom lek. Barna har begynt å utvikle engasjement for rettferdighet og at alle skal få være med.
Ved avslutningen av familiespeidertiden:
KAN
- kan barna rense et sår og sette på plaster.
- vet barna hvor viktig det er med refleks.
- vet barna at alle må få være med på leken.
KJENNER
- kjenner barna til hva de skal gjøre hvis de ser noe de tror er galt, for eksempel en ulykke, brann eller lignende.
ERFART
- har barna erfart å rydde opp etter andre i et turområdet eller deltatt på en innsamlingsaksjon eller lignende.
- har barna erfart å slukke et bål ved hjelp av vann eller sand.