Mer om Friluftslivets uke

I Friluftslivets uke inviteres alle i hele Norge til å bli med ut i naturen, med mål om å inspirere enda flere til å komme seg ut, ha det gøy og skape gode opplevelser! Du kan delta på spennende friluftslivsaktiviteter over hele landet i regi av lokale lag og foreninger, organisasjoner, friluftsråd og kommuner.

Friluftslivets uke har blitt arrangert siden 1993, og starter første helga i september hvert år. I 2022 ble det registrert over 1400 arrangementer i aktivitetskalenderen for uken. Det er Norsk friluftsliv og de norske friluftsorganisasjonene som står bak Friluftslivets uke.

Uka sparkes i gang med at hele Norge inviteres til å sove ute under #nattinaturen lørdag 31. august.

Se hva som skjer i nærområdet ditt

Besøk aktivitetskalenderen for Friluftslivets uke for å se hvilke arrangementer som er der du bor! Speidergruppa di kan også legge til egne arrangementer i kalenderen. På den måten kan dere bli mer synlige og kanskje rekruttere noen nye medlemmer?

Nærfriluftsliv

Friluftslivets uke er en flott mulighet til å oppleve natur og friluftsliv og til å bli kjent med utemulighetene der du bor. Du kan blant annet prøve nye turmål eller aktiviteter sammen med speidergruppa, familien eller en venn. Du kan delta på alt fra skogsturer, fjellturer, sopp- og bærplukking, naturstier, padleturer, klatring, fugletitting, bålkos og pølsegrilling, overnatting i telt eller andre spennende naturopplevelser.