Sak 10.1 § 1.4 Gruppestyre og § 2.2.1 Kretsstyrets oppgaver


 

FORSLAGSSTILLER:
Landsstyret

VEDTAKSKATEGORI:
Endringer i organisasjonsbestemmelsene

FORSLAG TIL VEDTAK:
Fjerne tekst som sier hvor lenge gruppen og kretsen skal oppbevare regnskap da kravet er endret fra 10 til 5 år i bokføringsloven.

LANDSSTYRETS INNSTILLING:
Vedtas
 

 

Bakgrunn

Kravene til oppbevaring av regnskap er endret fra 10 til 5 år i bokføringsloven. Landsstyret foreslår derfor å fjerne teksten som sier hvor lenge gruppen og kretsen skal oppbevare regnskapet da dette følger av de til enhver tid gjeldende bestemmelser i bokføringsloven, og det er mer hensiktsmessig med en generell henvisning.

Forslag til ny tekst

§ 1.4 GRUPPESTYRE (siste setning)
Gruppeleder plikter å sørge for at regnskap og bilag oppbevares i tråd med gjeldende lover og regler.

§ 2.2.1 KRETSSTYRETS OPPGAVER (siste punkt, siste setning)
Kretsleder plikter å sørge for at regnskap og bilag oppbevares i tråd med gjeldende lover og regler.

Dagens tekst

§ 1.4 GRUPPESTYRE (siste setning)
Gruppeleder plikter å sørge for at regnskap og bilag oppbevares i 10 år etter utgangen av regnskapsåret.

§ 2.2.1 KRETSSTYRETS OPPGAVER (siste punkt, siste setning)
Kretsleder plikter å sørge for at regnskap og bilag oppbevares i 10 år etter utgangen av regnskapsåret.

Sak 10.2 § Landsstyret


 

FORSLAGSSTILLER:
Roverting

VEDTAKSKATEGORI:
Endringer i organisasjonsbestemmelsene

FORSLAG TIL VEDTAK:
Tydeliggjøre at rovernemndsleder er medlem av Landsstyret ved å endre teksten i § 3.2 andre og tredje ledd.

LANDSSTYRETS INNSTILLING:
Vedtas
 

 

Bakgrunn

I dag er rovernemndsleder å regne som et medlem av Landsstyret, men det fremkommer ikke så tydelig som det burde. For selv om organisasjonsbestemmelsene § 3.2 ikke ramser opp rovernemndsleder i rekken som følger av “Landsstyret består av (...)”, så sier organisasjonsbestemmelsene at ”På møter i Landsstyret møter leder av rovernemnda med tale-, forslags- og stemmerett.” Både forretningsadvokat i Virke og Brønnøysundregisteret bekrefter at av stemmeretten så følger det at man er de facto medlem av styret. Det er dermed ikke juridisk mulig å ha stemmerett i et styre uten også å være medlem av styret. Hvis styret for eksempel skulle bli erstatningspliktig vil de som deltok i beslutningen bli holdt ansvarlig. Siden rovernemndsleder er til stede med stemmerett er vedkommende like ansvarlig som de andre styremedlemmene, og dermed å regne som et medlem av styret som også må registreres i Brønnøysundregisteret som styremedlem.

Hensikten med forslaget er å, i klartekst, tydeliggjøre at rovernemndsleder er et medlem av Landsstyret ved å endre teksten i § 3.2 andre og tredje ledd.

Forslag til ny tekst

Norges KFUK-KFUM-speidere ledes av et landsstyre mellom landstingene. Landsstyret består av landssjefen, viselandssjefen, og seks styremedlemmer og leder av Rovernemnda. Ved langtidsfravær innkalles varamedlemmer. Ved forfall fra rovernemndsleder møter nestleder eller annet medlem av Rovernemnda. 

På møter i landsstyret møter leder av rovernemnda med tale-, forslags- og stemmerett. Ved forfall møter nestleder eller annet medlem av rovernemnda.

Dagens tekst

Norges KFUK-KFUM-speidere ledes av et landsstyre mellom landstingene. Landsstyret består av landssjefen, viselandssjefen og seks styremedlemmer. Ved langtidsfravær innkalles varamedlemmer.

På møter i landsstyret møter leder av rovernemnda med tale-, forslags- og stemmerett. Ved forfall møter nestleder eller annet medlem av rovernemnda.

Last ned Sak 10 Endringer i organisasjonsbestemmelser her (pdf)