Vinter-Roland
- Vandrere (10-15 år),
- Rovere (16-25 år)
Påmeldingsfrist 1. april.
Om arrangementet
På Vinter-Roland får du nyttig kunnskap og inspirasjon for å arrangere vinterturer sammen med patruljen din. Det blir lagt vekt på at du skal få en fin opplevelse i vinterfjellet, samtidig som det settes litt høyere krav til punktlighet, orden og samarbeid. Du får også møte engasjerte speidere fra hele Norge.
Du må kunne gå på ski med sekk før du kommer på kurset, men du skal få lære mer om bekledning, utstyr, skismøring, proviant, enkel og avansert orientering, førstehjelp i vinterfjellet og sunt fjellvett. Det blir også en haik med overnatting i snøhule dersom snøforholdene tillater det. I tillegg lærer du mer om påskebudskapet og hvorfor vi feirer påske. Det blir også tid til leirbål, lek og moro.
Ta kontakt med eirin@kmspeider.no hvis du har spørsmål om kurset, påmelding eller betaling.
Hvem passer arrangementet for?
Kurset er for speidere som fyller 15-17 år i 2025 (født i '10-’08).
Arrangementet passer for deg som vil lære mer om å dra på tur om vinteren. Du må gjerne være interessert i friluftsliv. Du trenger ikke å være veldig god på ski, men det bør ikke være din første skitur. Utover dette, trenger du ingen forkunnskaper. Du trenger ikke være patruljefører eller assistent for å delta. Husk: Vinter-Roland gir kunnskap som kreves for å delta på Ekspedisjon Vinter senere.
Høres arrangementet spennende ut? Meld deg på!
Ikke medlem hos KFUK-KFUM-speidere?
Samlingen er åpen for speidere fra Norges speiderforbund, speidere i andre speiderorganisasjoner som er medlem av WAGGGS og WOSM og ikke-medlemmer. For speidere fra andre forbund er det et tillegg i prisen på kr. 100. For ikke-medlemmer er det et tillegg tilsvarende vår medlemskontingent på kr. 575. Blir arrangementet fullt vil medlemmer i KFUK-KFUM-speiderne prioriteres.
For hjelp med påmelding når du ikke er medlem i KFUK-KFUM-speiderne, ta kontakt på post@kmspeider.no.
Reise
Møt opp på leirstedet senest kl. 17.00 11. april. Vi oppfordrer alle til å reise så miljøvennlig som mulig.
Kursstedet er Utsikten leirsted i Ullensvang kommune i Hordaland. Leirstedet er et gammelt hotell, og ligger ikke langt fra Europavei 134, mellom Seljestad og avkjøringen til Odda (langs gamleveien). Reise til og fra Utsikten leirsted ved Odda er ikke inkludert i deltakeravgiften. Du har selv ansvar for å bestille billetter til reisen.
Ikke kjøp billetter før du har fått bekreftet din plass på kurset, men bestill så fort som mulig etter du har fått en bekreftelse. Siden vi reiser i påsken, er det viktig å være tidlig ute med å bestille billetter. Det er begrenset med parkeringsplasser på leirplassen, og parkeringsplassene er forbeholdt stab.
Hvis du skal ta buss til kurset, må du gå av på Seljestad vektstasjon. Der vil en fra staben møte deg, men du må selv passe på at du går av på rett sted. Staben skal prøve å transportere all bagasje ned til Utsikten, men du må gå til leirstedet selv. Det tar omtrent 15 minutter og du går langs en trafikkert vei, så ta med refleksvest og ha på varme vintersko og ytterklær.
Her er våre forslag til hvilke busser du kan ta til kurset:
Buss fra Oslo
Billetter: Kjøp billetter til denne strekningen på www.nor-way.no.
Ankomstdag: Ta buss NW180 (Haukeliekspressen, retning Haugesund) til Seljestad vektstasjon.
- Avreise fra Oslo bussterminal kl. 10.30.
- Ankomst Seljestad vektstasjon kl. 16.50.
Avreisedag: Ta buss NW180 (Haukeliekspressen, retning Oslo) til Oslo bussterminal.
- Avreise fra Seljestad vektstasjon kl. 12.30.
- Ankomst Oslo bussterminal kl. 18.20.
Buss fra Bergen
Billetter: Kjøp billetter til denne strekningen på www.skyss.no.
Ankomstdag: Ta buss 930 (rutebuss, retning Odda/Seljestad vektstasjon) til Seljestad vektstasjon.
- Avreise fra Bergen kl. 11.55.
- Ankomst Seljestad vektstasjon kl. 15.25.
Avreisedag: Det er mulig å ta buss 930 (rutebuss, retning Bergen o/Jondal) til Bergen, men denne bussen går ikke før kl. 16.55. Kurset slutter kl. 13.30. Hvis du ønsker å dra tidligere, finnes et annet alternativ med avreise kl. 12.30, men dette krever flere bytter underveis.
Buss fra Haugesund
Billetter: Kjøp billetter til denne strekningen på www.nor-way.no (direktebuss på ankomstdag) eller på www.skyss.no (reise med bussbytter på avreisedag).Ankomstdag: Ta buss NW180 (Haukeliekspressen, retning Oslo) til Seljestad vektstasjon.
- Avreise fra Haugesund bussterminal kl. 13.10.
- Ankomst Seljestad vektstasjon kl. 15.19.
Avreisedag: Det er mulig å ta buss NW180 (Haukeliekspressen, retning Haugesund) til Haugesund, men denne bussen går ikke før kl. 16.55. Kurset slutter kl. 13.30. Hvis du ønsker å dra tidligere, finnes et annet alternativ med avreise kl. 12.30, men dette krever flere bytter underveis.
Buss fra Stavanger
Billetter: Kjøp billetter til denne strekningen på www.nor-way.no.
Ankomstdag: Ta buss NW400 fra Stavanger og bytte til NW180 til Seljestad vektstasjon.
- Avreise fra Stavanger kl. 11.30 med buss NW400 (Kystbussen, retning Bergen). Ankomst Aksdal bussterminal kl. 13.10.
- Bytt til buss NW180 (Haukeliekspressen, retning Oslo) med avreise kl. 13.29 fra Aksdal bussterminal.
- Ankomst Seljestad vektstasjon kl. 15.19.
Avreisedag: Det er mulig å ta buss NW180 fra Seljestad vektstasjon og bytt til NW400 til Stavanger, men avreise med denne bussen går ikke før kl. 16.55. Kurset slutter kl. 13.30. Hvis du ønsker å dra tidligere, finnes et annet reisealternativ med avreise kl. 12.30, men dette krever flere bytter underveis.
Program og pakkeliste
Pakkeliste
Her finner du pakkelisten for Vinter-Roland (.docs). Pakkelisten er delt i to – utstyr du MÅ ha med og utstyr du KAN ta med. VIKTIG: For din egen sikkerhet – hvis du ikke klarer å skaffe alle tingene som står på MÅ-lista, må du si fra til kursleder senest en uke før kurset.
Hvis du mangler utstyr, sjekk om du kan låne av familie, venner eller speidergruppa før du vurderer å kjøpe noe selv. Det er også lurt å sjekke med BUA, eller frivilligsentraler som leier ut gratis utstyr til ungdom. Et annet alternativ er å leie utstyr gjennom Hygglo.
Vi anbefaler å pakke alt samlet i en stor sekk. Reiser du med buss, anbefaler vi å ta med en liten sekk inn på bussen, der du kan ha mat, drikke og andre viktige ting du trenger på reisen. Resten av bagasjen, inkludert ski, må du plassere i bussens bagasjeluker.
Program
Fredag 11. april
15.00 –17.00: ankomst, registrering, bli kjent
17.30: kursoppstart, oppstilling og patruljeinndeling
20.00: middag
21.30: leirbål, leksjon om fjellvett
22.30: frivillig kveldsbønnesamling
23.00: roLørdag 12. april
7.30: revelje
7.45: morgengymnastikk
8.00: flaggheis
8.05: frokost
9.00: inspeksjon av rom
9:30–16.30: fagøkter
16.30: middagsoppstilling med inspeksjon av speiderdrakt
18.30: aktivitet/konkurranse
19.00: kveldsøkt
20.00: kveldsmat
21.30: leirbål og påskesamling
22.30: frivillig kveldsbønnesamling
22.45: roSøndag 13. april
7.30: revelje
7.45: morgengymnastikk
8.00: flaggheis
8.05: frokost
9.00: inspeksjon av rom
9:30–16.30: oppstilling, dagstur med fagøkter
16.30: middagsoppstilling med inspeksjon av speiderdrakt
18.00: leksjon om turplanlegging og forberedelser til haik
20.30: kveldsmat
21.30: leirbål og påskesamling
22.45: frivillig kveldsbønnesamling
23.00: roMandag 14.april
07.30: revelje
07.45: morgengymnastikk
08.00: flaggheis
08.05: frokost
09.30: oppstilling haik
10.00: avreise til haik
10.00–: haik og graving av snøhuleTirsdag 15. april
–15.30: morgenrutiner, nedpakking av leir, retur fra haik, kontroll og vedlikehold av utstyr
15.30: evaluering av haik
18.00: middagsoppstilling med inspeksjon av speiderdrakt
19.00: middag
21.30: leirbål
00.15: frivillig kveldsbønnesamling
00.30: roOnsdag 16. april
7.30: revelje og pakking
7.45: morgengymnastikk
8.00: flaggheis
8.05: frokost
8.45: rydding, vasking og kursavslutning
12.30–: avreise, stab blir på leirstedet fram til siste buss går rundt klokka 17.00Endringer i programmet kan forekomme.
Betaling og økonomisk støtte
Deltakeravgift
Prisen for arrangementet er kr. 2 900 per deltaker. Reise er ikke inkludert i prisen. Hør med din speidergruppe eller krets om de kan dekke hele eller deler av deltakeravgiften.
Deltakeravgiften betales til 3000.16.88487. Merk innbetalingen med «navn» og «Vinter-Roland 2024». Vi setter pris på om du betaler så fort som mulig etter at påmeldingsfristen har gått ut.
Deltakeravgiften er med på å dekke stabens reise, transport av utstyr, mat, kurslokaler, kursbevis, merker og annet utstyr som blant annet førstehjelpsutstyr og printing av materiell.
Om du blir syk eller forhindret fra å delta på arrangementet kan du melde deg av og få refundert deltakeravgiften frem til påmeldingsfristen. Etter påmeldingsfristen må du ta kontakt med egen reiseforsikring for å få dekket reise og deltakeravgift. Ta kontakt på post@kmspeider.no om du trenger noen dokumentasjon fra oss.
Deltaker- og utstyrsfond
Økonomien skal ikke være til hinder for å delta på våre aktiviteter. Er du 26 år eller yngre kan du, din foresatte eller din leder sende søknad om å få dekket deltakeravgiften din på dette eller andre arrangementer gjennom deltakerfondet. Les mer om deltakerfondet og send inn søknad her..
Det er også mulig for speiderledere å søke om støtte til utsyr fra utstyrsfondet som forvaltes av speidersport.no. Les mer om utstyrsfondet og søk.
Frifond-støtte
Frifond gir økonomisk støtte til demokratisk og frivillig aktivitet i lokalsamfunnet i Norge. KFUK-KFUM-speiderne fordeler denne støtten til alle våre lokale grupper, etter retningslinjer fastsatt av landsstyret.
Din speidergruppe kan søke Frifond-støtte til tiltak som gir lokal aktivitet og økt kompetanse for speidere og ledere. Dere kan derfor få dekket deler av kursavgiften på våre nasjonale kurs og arrangementer, og få støtte til reisekostnader.
Du kan lese mer om Frifond, hvilke kurs som støttes og finne søknadsskjema her.
Forberedelser og sikkerhet
Forberedelser
Det er noen ting du må gjøre før kurset:
- Vi sender ut et deltakerbrev med forberedelser til alle deltakere etter at påmeldingsfristen har gått ut. Deltakerbrevet sendes ut på e-post, til den e-postadressen som du meldte deg på kurset med. For å være godt nok forberedt og få mest mulig ut av kurset, må du gå gjennom forberedelsene i deltakerbrevet før du drar på kurset. I tillegg vil du få boka "Friluftsliv i vinterfjellet" når du møter opp på kurset. Boka er pensum på Vinter-Roland og dekker det meste av det vi kommer til å gå gjennom. Boka brukes også på de andre vinterkursene vi har i forbundet, så ta gjerne vare på den etter kurset.
- I løpet av Vinter-Roland skal vi på haik og overnatte ute på vinterfjellet. Utenom haiken sover vi inne på leirstedet. I utgangspunktet skal overnattingen ute skje i snøhuler, men hvis det ikke er nok snø på fjellet, må vi heller sove i telt. Det er fint om du sjekker med speidergruppen din om du kan låne et telt og undersøker hvor mange soveplasser det er i teltet du får låne. Gi oss en tilbakemelding på om du får låne et telt eller ikke i dette skjemaet (lenke kommer).
- Alle deltakere under 18 år må ha en skriftlig tillatelse fra sine foresatte for å få lov til å overnatte i snøhule. Last ned dokumentet som skal signeres (lenke kommer). Dokumentet må signeres, skannes og lastes opp i dette skjemaet (lenke kommer).
Sikkerhet
Vi rår ikke over vær og føreforhold på fjellet. En stor del av kurset vil derfor handle om hvordan vi kan følge med på værutvikling og hvordan vi kan forberede oss så godt som mulig på uventede hendelser. Vi vil blant annet lære mer om god bekledning, proviant og nyttig utstyr. Dersom været eller andre forhold skulle by på utfordringer, vil kursstaben gjøre nødvendige endringer for å ivareta sikkerheten på tur.
- Vi sender ut et deltakerbrev med forberedelser til alle deltakere etter at påmeldingsfristen har gått ut. Deltakerbrevet sendes ut på e-post, til den e-postadressen som du meldte deg på kurset med. For å være godt nok forberedt og få mest mulig ut av kurset, må du gå gjennom forberedelsene i deltakerbrevet før du drar på kurset. I tillegg vil du få boka "Friluftsliv i vinterfjellet" når du møter opp på kurset. Boka er pensum på Vinter-Roland og dekker det meste av det vi kommer til å gå gjennom. Boka brukes også på de andre vinterkursene vi har i forbundet, så ta gjerne vare på den etter kurset.
Tilgjengelighet og tilrettelegging
Alle skal føle seg velkommen på våre kurs og arrangementer. Vi ønsker å tilrettelegge for de av oss som har behov for det. Derfor spør vi i påmeldingen om hva du har behov for og hvordan den frivillige staben kan finne gode løsninger sammen med deg.
Ønsker du mer informasjon om kurset eller arrangementet, eller ønsker du å snakke med staben i forkant av arrangementet? Ta kontakt med arrangementsansvarlig eller forbundskontoret på telefon 22991550 (man-fre 9-14), post@kmspeider.no eller skriv at du ønsker å bli kontaktet i påmeldingen.
Vi godtar ledsagerbevis på alle våre nasjonale kurs og arrangementer.
Foto: Mari Loftesnes Kaupang