BESKRIVELSE AV ANDAKTEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre andakten.

Les Moses blir født, Andre Mosebok 2, 1-10.

ANDAKT

av Gustav Danielsen

Kongen i Egypt  hadde bestemt noe helt grusomt. Alle guttebabyer som ble født hos jødefolket, skulle kastes til krokodillene i elva Nilen. Jødefolket var slavearbeidere i Egypt. Kongen brukte dem til å bygge pyramiden han skulle begraves i. Det var en konkurranse mellom kongene om hvem som hadde den flotteste pyramiden, så det trengtes mange arbeidsfolk. Men nå var jødene blitt så mange at kongen var redd de ville gjøre opprør og dra sin vei. Kongen tenkte at det er guttene som er best til å slåss, så det er best at det ikke blir flere gutter på en stund.

Blant jødene var det ei mor som akkurat hadde fått en guttebaby. Hun la en plan for å redde han. Gutten ble lagt i en kurv og plassert akkurat der prinsessa pleide å bade. Da prinsessa fant gutten, bestemte hun seg for å ta han til seg som sin egen. Hun kalte ham Moses. Det betyr «den som er dratt opp av vannet».

Mor til Moses hadde fått storesøster Miriam til å gjemme seg og følge med på det som skjedde. Da hun så at prinsessa ville ta seg av gutten, sprang hun fram og sa at hun visste om ei kone som kunne passe han for henne. For prinsesser passet ikke barna sine selv. Det hadde de tjenestekvinner til å gjøre. Dermed kom Moses tilbake til sin egen mor. Mor til Moses greide tre ting: Hun reddet gutten sin fra å dø. Hun fikk han tilbake og fikk passe han selv. Hun var smart og dyktig til å gjøre det gode.

Mange mennesker er dyktige til å gjøre det onde. Det er ganske utrolig hvor mange grusomme våpen som er laget. Denne bibelteksten minner oss på å bruke all vår dyktighet til å gjøre godt mot andre mennesker.

Vi takker og ber

• Vi takker for at vi kan gjøre gode gjerninger.
  • Vi ber om mot til å gjøre de rette tingene.

SLIK GJØR DU - PLAN FOR GODE GJERNINGER

1. Del speiderne inn i grupper, eller bruk patruljeinndelingen.
  2. Hver gruppe skal lage en plan for hvordan de kan gjøre gode gjerninger i nabolaget, på skolen, i Norge og i verden.
  3. Etter en bestemt tid kan dere snakke sammen om hvilke gode gjerninger dere kom på at dere kunne gjøre.

Andaktsboka kan kjøpes i Speiderbutikken