Del speiderne i par, hvert par setter seg med ryggen mot hverandre. Den ene i paret får utdelt en enkel tegning, den andre får blyant og papir.

Den som har tegningen skal nå instruere den andre slik at denne kan tegne en tegning som er mest mulig lik den utdelte. Yngre speidere: den som tegner kan få lov til å stille spørsmål. Eldre speidere: Den som tegner får ikke lov til å si noe annet enn ja og nei. Når alle er ferdige ser dere på tegningene sammen. Er de like? Var det vanskelig å forklare? Var det vanskelig å forstå? Kan speiderne skjønne hva som gikk galt der hvor tegningene er blitt ulike? 

Parene setter seg med ryggen mot hverandre igjen. Denne gangen bytter de roller. Når alle er ferdige ser dere på tegningene sammen igjen. Gikk det bedre denne gangen? Eller var det like vanskelig?

Utstyr


  • To enkle tegninger - en av hver til hvert par
  • Blyant og papir