BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.

SLIK GJØR DU

1. Del deltakerne inn i lag. Er dere flere enn 20 personer bør dere ha fire lag, er dere færre enn 20 deltakere kan dere spille med to lag.
  2. Bruk gjerne vester eller lignende til å markere hvem som er på lag med hverandre.
  3. Bli enige om et avgrenset område dere leker i. Det kan gjerne være et ganske stort område med steder hvor det er mulig å snike og gjemme seg.
  4. Hvert lag lager seg en base innenfor området.
  5. I basen skal hvert lag oppbevare en gjenstand som symboliserer flagget, for eksempel et flagg eller en kubb-kastepinne.
  6. Når en leder starter spillet med et lydsignal, er det om å gjøre å for spillerne å komme seg inn i motstanderlagets base og hente flagget uten å bli tatt.
  7. Deltakere kan ta spillere fra motstanderlaget ved å være fysisk borti dem, som ved sisten. Hvis en spiller blir tatt, må hen bli i mostanderlaget sin base til noen på sitt eget lag klarer å komme frem til basen og ta på den fangede spilleren. Da blir spilleren fri.
  8. Spillere som blir fri må løpe tilbake til sin egen base før de kan prøve å ta flagget på nytt.
  9. Laget som først klarer å ta med seg flagget til motstanderlaget hjem til sin base, vinner.
  10. Hvis en spiller som har flagget blir tatt, må hen legge fra seg flagget der hen ble tatt. Da kan begge lag ta flagget. Laget som eier flagget kan frakte det tilbake til sin egen base, mens motstandere kan frakte flagget videre til sin base.

TIPS: Hvis dere spiller flere enn to lag, kan dere spille med flere flagg i hver base. Da spiller dere en bestemt tid og teller opp flaggene når tiden er ute i stedet for å avslutte spillet når et flagg er fraktet til motstandernes base.

• flagg eller lignende til hvert lag
  • eventuelt overtrekksvester eller lignende