BESKRIVELSE AV MERKET

Her finner dere kravene for å ta aktivitetsmerket. Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres oppdagere for at det skal bli så spennende og morsomt som mulig.

DETTE BØR DERE GJØRE

Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.

1. Gå en kort tur i regnvær uten regntøy eller paraplyr. Hvordan er det? Hvordan kjentes det ut i starten og hvordan ble det etter hvert?
  2. Lag papirbåter eller barkbåter og vær med i et båtrace med de andre oppdagerne.
  3. Finn ut hva dere må passe på når dere leker ved bekker, elver, vann og sjø.

DETTE KAN DERE GJØRE

I tillegg kan speiderne gjøre minst to av kravene under.

• Dans en regndans.
  • Gå på bekking, en tur i og langs en bekk.
  • Finn ut hva forskjellen på regn, yr og tåke er.
  • Finn ut hvor det er trygt å fylle vannflaska med drikkevann på tur.
  • Kast en flat stein i vannet. Hvor mange sprett klarer dere å få etter hverandre?
  • Finn en vannpytt og se hvem av dere som klarer å sprute lengst når dere hopper i den.

Hvis dere vil ha hjelp til å gjennomføre merket, kan dere bruke møteforslaget Vått, eller dette møteforslaget som også tar for seg aktivitetsmerket Vått.

Merket kan kjøpes i Speiderbutikken.