Krisepakke 3 for frivilligheten
Koronakrisepakke 3 for frivillige lag og organisasjoner er klar. Formålet med ordningen er å kompensere frivillige organisasjoner som har betydelig inntektsbortfall fra arrangement eller annen spesifisert aktivitet, som følge av pålegg eller råd gitt av styresmaktene i forbindelse med covid-19-utbruddet.
Krisepakke 3 gjelder for perioden 12. mars til og med 31. desember 2020. Søkerne må være registrerte i Frivillighetsregisteret.
Søknadsfristen er 15. januar 2021.
Dersom arrangementet eller aktiviteten er helt eller delvis gjennomført kan dere søke om 70 prosent kompensasjon. Dersom arrangementet eller aktiviteten er helt avlyst, stengt eller utsatt til 2021 og skulle vært arrangert fra 1.november til og med 31. desember kan dere søke om 50 prosent kompensasjon. I perioden 12. mars til 1.november kan dere få kompensert 70 prosent.
Det kan søkes om:
- Tapte inntekter fra arrangement som skulle vært arrangert i perioden (for eksempel tapte billettinntekter, parkeringsinntekter, inntekter fra loppemarked eller kioskinntekter).
- Tapte billettinntekter fra annen spesifisert aktivitet i perioden (for eksempel museum, akvarium, kinoer eller idrettsanlegg).
- Tapte utleieinntekter i perioden (utleie av bygninger, anlegg, hytter, fartøy og andre rom og lokale).
- Tapte inntekter som følge av at organisasjonen har mistet oppdrag på grunn av at andre sitt arrangement eller annen spesifisert aktivitet er helt eller delvis avlyst, stengt eller utsatt.
- For annen spesifisert aktivitet kan det også søkes om kompensasjon for inntektsbortfall som har nær og naturlig tilknytning til tapte billett- og utleieinntekter.
- Se ofte stilte spørsmål og svar om krisepakke 3.
Dette er en tillitsbasert ordning. Søkere plikter å oppgi korrekte opplysninger. Dersom dere er i tvil om hva ordningen kan kompensere må dette avklares før søknaden blir sendt.
Se ofte stilte spørsmål og svar i forbindelse med ordningen.
Les mer om ordningen hos Lotteri- og stiftelsestilsynet.
Foto: Jiri Paur