Å arbeide for fred og forståelse mellom mennesker har vært en viktig del av speiderarbeidet helt fra starten i 1907. Speiderbevegelsens felles verdigrunnlag i hele verden handler om toleranse og respekt, å være selvstendig, hjelpe andre og ta vare på naturen. Med sitt systematiske arbeid for lederutvikling for ungdom har speiderbevegelsen fostret utallige ledere i hele verden, både kjente og ukjente.

Verden største bevegelse for barn og ungdom

Den internasjonale speiderbevegelsen samler jenter og gutter over hele verden om felles verdier på tvers av kultur og religion. Den består av World Organization of Scout Movement (WOSM) og World Association of Girl guides and girl scouts (WAGGGS). WOSM og WAGGGS har i dag cirka 54 millioner medlemmer i 216 land.

Speiderforbundene i de ulike landene har ulikt fokus og ulik rolle ut fra lokale forhold. Internasjonalt er speiderbevegelsen en sterk kraft i fredsskapende arbeid. Utdanning og å la ungdom få mulighet til å ansvar og bidra i samfunnet, er grunnleggende for arbeidet.

– Her i Norge forbinder nok mange speideren først og fremst med friluftsliv, men norske speidere bidrar også til fredsarbeidet internasjonalt, forklarer speidersjef Håvard Djupvik. – Speideraksjonen og KFUK-KFUM-speidernes deltakelse i Globalaksjonen er eksempler på et langvarig arbeid som gir barn og unge i andre land håp om en fredeligere og bedre framtid.

Viktig motvekt

– I en tid der verden er preget av mange store internasjonale utfordringer, enten det er klimaendringer, krig eller pandemi, trenger vi en motvekt mot egoisme og nasjonalisme. Vi trenger å tilby ungdom en mulighet til å bidra til samfunnet, både lokalt og internasjonalt sier Solveig Schytz, som også har vært speidersjef i Norges speiderforbund fra 2010 til 2012.

– Jeg har selv mye å takke speiderbevegelsen for, sier hun. – Jeg har fått mye lederansvar og mange muligheter fra jeg var veldig ung. Helt siden jeg var liten har jeg hatt med meg Baden-Powells siste hilsen til speiderne i ryggmargen: «Try to leave this world a little better than you found it». Jeg har alltid vært samfunnsengasjert, men ble ikke politisk aktiv før jeg ble voksen. Jeg tror ikke jeg hadde blitt politiker hvis jeg ikke hadde vært speider, sier Schytz.

Foto: CF Salicath
Toppbilde: Lars Røraas