Du finner interesseskjema nederst på siden, trykk her for å komme til skjema.

Har dere påbegynt arbeidet med å starte en speidergruppe? Registrer speidergruppen her.

Besøk av en ansatt vekstarbeider

Vi reiser på besøk til dere. Vi kommer gjerne på et informasjonsmøte der dere har invitert interesserte, et oppstartsmøte med barn som vil prøve speideren, et reklamestunt i lokalmiljøet, eller for å snakke med interesserte foreldre som vil starte speidergruppe. La oss snakke om hva som passer dere best.

Speidermentor

En erfaren speider i nærheten av dere som kan være behjelpelig med spørsmål om stort og smått. En som selv har vært i deres ståsted. Få svar på praktiske og andre spørsmål om møter, turmål, speidermerkekrav eller annet.

Oppstartspakke

Pakken er full av forslag til aktiviteter for alle aldersgrupper. Det er forslag til matoppskrifter, og forklaring av alle knutene du tror speidere kan. I tillegg får du Speiderhåndboka, som inneholder masse praktisk kunnskap om det å være ute i naturen.

Startstipend

Alle nye grupper får 4000 kroner for å komme i gang. Det er opp til dere om dere bruker pengene på bålpanne, knutetau, telt, sjokoladebananer, eller kikkert til fugletitting.

Gratis matriell til rekruttering

Hva er vel speiding uten speidere? Vi trykker gratis vervemateriell som dere kan bruke til rekruttering av speidere. Plakater og postkort med deres egen informasjon trykker og sender vi til dere gratis.

Veiledning (og en kopp te) for å få dere gjennom papirarbeidet

Innmelding i enhetsregisteret, frivillighetsregisteret, medlemssystemet og politiattest. Det er noe papirarbeid som må gjøres når en ny gruppe skal startes. Dere får en fast kontakt på kontoret som hjelper dere gjennom alle prosessene. En som har gjort det før. Vårt mål er at dere skal bruke mest tid med speiderne, og minst mulig tid på alt annet.

Slik går dere frem for å starte en speidergruppe:

Se punktvis hvordan vi sammen kan gå frem for å starte en speidergruppe.

Som medlem i KFUK-KFUM-speiderne får speidere og ledere tilbud om:

Kurs og program

Fra ungdomsskole og opp til erfarne ledere. KFUK-KFUM-speiderne har kurs som passer for deg hvis du ønsker å utvikle deg som leder, eller ønsker mer kunnskap om et spesielt tema. Foto: Ørjan Apeland

Fellesskap

50 millioner speidere over hele verden skaper et stort fellesskap. Alle speidere får Speiderbladet der de kan følge med på hva speidere gjør andre steder i landet, og i verden. Foto: Lars Røraas

Landsleir

Hvert fjerde år møtes over 6000 speidere fra hele landet til felles leir. Landsleir er KFUK-KFUM-speidernes største arrangement, og noe vi synes alle burde få oppleve. Store som små. Foto: Lars Røraas

Administrasjonshjelp

Medlemssystem og medlems­forsikring er en del av oppfølgingen fra organisasjonen. Et nasjonalt forbundskontor er tilgjengelig hver dag for å hjelpe med deg med spørsmål og veiledning. Foto: Elise Irene Kjelling

For å starte en speidergruppe trenger dere:

• Tre til fire voksne som liker å være ute i all slags vær, og som kan bruke litt tid på å planlegge og forberede speidermøtene og turene.
  • En som kan ta ansvaret for papirarbeidet.
  • Alle ledere trenger politiattest.
  • Minst én leder i hver aldersgruppe trenger ledergodkjenning.

Dere trenger ikke:

• Lokaler inne – speidermøter er best ute. Dere trenger ikke faste lokaler for å startespeidergruppe.
  • Speidererfaring – mange har startet speidergrupper uten at noen har vært speidere før. Litt pågangsmot, vilje til å prøve nye ting og å trives rundt barn og unge er alt som trengs. Resten hjelper vi til med.

Aldersinndeling
Familiespeiding 0 år til skolestart For hele familien, med fokus på lek og læring.
Oppdagere 1.-2. trinn Leker og drar på  oppdagelsesturer i nærmiljøet.
Stifinner 3.-4. trinn Utforsker naturen gjennom lek og læring.
Vandrer 5.-10. trinn Utvider horisonten og utvikler seg gjennom samarbeid og vennskap. På ungdomsting er det økt fokus på ledertrening.

Rover Fra fullført 10. trinn -
t.o.m. 25 år

Tiden for utfordrende opplevelser og fellesskap i en større sammenheng:
Lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Leder Fra 17 år Vi tilbyr lederutvikling for deg som er voksen. Alle typer ledere er velkomne:
Unge, eldre,erfarne, nye, mammaledere, pappaledere og ledere uten speiderbakgrunn.

Vil du vite mer om det å starte en speidergruppe? Eller er du klar allerede?
Ring oss, så snakker vi om hva vi kan gjøre hos dere.
post@kmspeider.no
Tlf 22 99 15 50