Merkekrav som tas på dette møtet:

Obligatorisk krav:

  • Kunne tre kodesystemer (f.eks. gitterkode, forskyviningskode og hoppekode) og sende en melding til en annen speider.
  • Lage usynlig skrift på tre ulike måter.
  • Tyde en melding skrevet med ukjent og usynlig skrift.
  • Snakke sammen om hvorfor vi har koder, og hvorfor man bruker koder.

Valgfrie krav:

  • Være med på en skattejakt der man bruker minst ett av de kodesystemene man har lært seg.


Forhåndsfreskrav til patruljen som tas på dette møtet:
Kodeknekking. 


Åpning
Speiderne stiller i hestesko, synger Fold deg ut. En speider ruller ut flagget.
Ledere og speidere hilser flagget. En speider leser speiderloven.
Navneopprop og tema for dagen.Kodeknekking. 

Utstyr: Flagg, speiderloven


Aktivtet 1

Skattejakt med enkle kodeoppgaver.
 

Kode 1:
Utleveres ved start. Den beskriver hvor post 2 ligger. Bokstavene er byttet ut med tall slik at A= 1 osv.
Kodeark med kodeknekker og eksempel finner du HER.

Kode 2:
Kode 2 beskriver hvor post 3 ligger. Legg inn en E mellom hver bokstav.
Kodeark med eksempel finner du HER

Kode 3:
Kode 3 beskriver hvor post 4 ligger. Her finnes et ark med "usynlig" skrift, fyrstikker og stearinlys. Vandrerne bør kunne tenke seg til at de ved hjelp av fyrstikker og lys skal finne ut hva som er skrevet på posten. Bruk en tykk synål dyppet i melk og skriv på arket. Når lyset holdes under arket vil skriften komme frem. Husk et ark til hver patrulje. Beskriv hvor neste post finnes.

Kode 4:
Her bruker dere rett og slett "Sportegnet" for "Gå hjem". 

 


Aktivitet 2

Snakke sammen om hvorfor vi har koder, og hvorfor man bruker koder:
Koder brukes i krig for at fienden ikke skal forstå hva man snakker om. Det brukes også koder i forbindelse med dataoverføring slik at innholdet skal være skjult. Koder brukes også mye "bare for gøy". Litt spennende om koder kan du lese HER.
 


Aktivitet 3

Løs kodene fra kodeoppgavearket i Futuraboksen.
Hjelp til gitterkodene (oppgave 2) finner dere HER
Hjelp til dyresporoppgaven ( oppgave 4) finner dere HER
Hjelp til J-koden (oppgave 6) finner dere HER 

eller

Gå igjennom forskjellige typer koder. La speiderne lage/få utdelt noen typer med kodeknekkere. La deretter speiderne (patruljene) skrive en usynlige kode og en annen kode til hverandre. Deretter løses kodene ved hjelp av kodeknekkerne.


Avslutning

Speiderne synger, Fold deg sammen. En speider ruller sammen flagget.
Andakt:
Fisken er et symbol som ble brukt av de kristne nesten helt fra Jesu tid.
Bokstavene i det greske ordet for fisk «ΙΧΘΥΣ» er de første bokstavene i «Jesus Kristus, Guds sønn, frelser».
De første kristne ble forfulgt, men ved å tegne symbolet kunne man presentere seg som kristen for andre, uten fare for å bli avslørt av dem som ikke var kristne. Slik fant de kristne sammen.

Hvis dere har tid kan dere la alle speiderne lage hver sin fisk av ståltråd og feste den i en fin tråd.
Se HER (utstyr) og HER (resultat)

Speiderbønnen