BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Bommen går

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva som er styrbord, babord, forut og akterut på en båt.

Ofte er det enklere å lære gjennom lek. Lek bommen går og lær dere styrbord, babord, forut og akterut. Hvem blir stående igjen til slutt?

Bommen går

AKTIVITET 2 - Båttur

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Dra på båttur. Hva gjør de som styrer båten?

Vi har foreslått kanotur, men dere kan bruke den båttypen dere har tilgjengelig, for eksempel ferje, rutebåt eller robåt.

Padle i kano

AKTIVITET 3 - Flytevest eller redningsvest

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva forskjellen mellom en flytevest og en redningsvest er og hvilke regler som gjelder for bruk av redningsvest i båt. Hvilket flytemiddel er sikrest å bruke?
  • Prøv å bade med flytevest og så redningsvest. Hva er forskjellen? Hvilken vest er tryggest og hvorfor?

Test ut hva forskjellen på flytevest og redningsvest er. Hvis dere har tid,kan dere gjerne gjennomføre hele aktiviteten Trygg i vann.

Trygg i vann - badeaktiviteter

AKTIVITET 4 - Klypelotto

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær kjennetegn og navn på minimum 3 sjøfugler, 3 fiskearter og 3 skalldyrarter som finnes i Norge. Finn ut hva fuglene, fiskene og skalldyrene spiser og hvor de holder til.

Ved å spille klypelotto både for fisk i havet og liv i fjæra kan dere lære å kjenne igjen fisker og skalldyr som finnes i Norge.

I tillegg må dere lære om tre sjøfugler, for eksempel gråmåke, havørn og stokkand. Snakk sammen om hvor dyrene bor og hva de spiser.

Fisk i havet Liv i fjæra

TIPS: Det kan være en fordel om dere deler stifinnerne inn i to slik at en halvdel kan padle i kano mens den andre halvdelen tester redningsvester og flytevester. Bytt aktiviteter midt i møtet. Gjennomfør bommen går og klypelotto samlet.

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Jesus metter fem tusen.
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt!