• Se krav til aktivitetsmerket Demokrati her. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Postløp

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Led en gruppe stifinnere i et postløp eller en lek.

Gjennomfør et postløp og bytt på hvem som leder gruppa gjennom løpet sånn at alle får prøve seg. Lenka leder til et postløp om lov, løfte, hilsen og valgspråk, men dere kan velge fritt hvilket postløp dere vil gjennomføre.

Postløp - lov, løfte hilsen og valgspråk

AKTIVITET 2 - Merkevalg

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gjennomfør aktiviteten Merkevalget.

La speiderne ta del i planleggingen av semesteret og samtidig lære om demokratiske beslutningsprosesser.

Merkevalget passer fint å gjennomføre i slutten av semesteret. Stem frem hvilke merker dere skal ta neste semester.

Merkevalget

AKTIVITET 3 - Hva er stortingsvalg?

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær noe om demokratiet i Norge.

Se videoen om stortingsvalg eller gå gjennom bildekortene om stortingsvalg som begge ligger på stortinget sine nettsider om valg. Hvordan tror dere det hadde vært å bo i Norge hvis vi ikke hadde hatt valg og demokrati?

Stortinget om valg

AKTIVITET 4 - Urettferdig fest

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Delta på en urettferdig fest eller en urettferdig fotballkamp.

Det er ikke så lett å forstå hvor store forskjeller det egentlig er i verden. Arranger en urettferdig fest for å få bedre forståelse for hvor urettferdig det kan være. Pass på eventuelle allergier og diettbehov.

Urettferdig fest

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Gud elsker oss og verden. Hvis dere har tid kan dere gjennomføre aktiviteten nederst på andaktssiden. Del gjerne restene fra festen rettferdig mellom dere. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - allid beredt