Emner fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

  • Kan en stifinner speiderbønnen og Vår Far utenat.
  • Kan en stifinner speiderløftet og speidernes valgspråk utenat og kjenner innholdet i speiderloven.
  • Har en stifinner erfart å samarbeide om en oppgave og problemløsning med de andre i stifinnertroppen.
  • Har en stifinner erfart å bruke ulike nevenyttighetsteknikker til å lage en nyttegjenstand til bruk på tur eller leir.
  • Kjenner en stifinner navn og utseende på de valigste fuglene, fiskene, ville dyrene, treslagene, blomstene og spiselige vekstene i sitt nærområde. Til sammen minst 24 arter.
  • Har en stifinner erfart å vurdere risiko knyttet til båltenning, knivbruk og lek på is og ved vann.
  • Kjenner en stifinner følgende bibelhistorie: - Jesus går på vannet, Johannes 6, 16 - 20.

Krav til aktivitetsmerket Dyr i vann finner du her.

ÅPNING

Speiderne stiller i hestesko, synger "Fold deg ut". En speider ruller ut flagget.
Ledere og speidere hilser flagget. En speider leser speiderloven.
Navneopprop.

Utstyr: Flagg, speiderloven

Snakk sammen om hvilke regler dere må ha når dere oppholder dere ved vann. Sørg for at alle har redningsvest hvis det er dypt vann der dere skal ferdes.
Snakk om hvor speiderne har  lov til å gå uten redningsvest, hvor de har lov til å gå med redningsvest og hvor  de ikke har lov til å gå. Skal to og to alltid passe på hverandre? Hva gjør de om noen faller i vannet?
(Se også i "Trygg og sikker speiding".)

ANDAKT

Jesus går på vannet, Johannes 6, 16 - 20
Andaktsboka for oppdagere og stifinnere s 88

AKTIVITET 1 - LAG HOV

Lag en hov eller bruk medbrakte hover.
Ved hjelp av hoven kan dere fiske opp små dyr som lever i vannet. Slipp dem i et kar, bruk gjerne en gjennomsiktig boks av noe slag, da er det lettere å se dyrene.
Forsøk å finne ut hva dyrene heter og les om hvordan de lever.
Fine bilder finner dere f.eks. her: (https://www.miljolare.no/aktiviteter/kyst/fjora/artslister/dyr?artsvisning=liste)

AKTIVITET 2 - FISKE KRABBER

Lag et krabbesnøre ved hjelp av en kvist, en hyssing og en klype.
Finn et blåskjell (eller ta med en boks med reker). Fest agnen på klypen og slipp det ut der det er steiner og tang som krabbe kan hjemme seg blandt. Vær tålmodig.

Utstyr: Pinne, hyssing, klype

AKTIVITET 3 - LAG EN VANNKIKKERT

Lag en vannkikkert
Hold delen som er dekket av plast ned i vannet og kikk ned i boksen. Boksens øverste del må selvfølgelig ikke komme under vann. dere finner sikkert mye artig å se på.

AKTIVITET 4 - KLYPELOTTO

Livet i fjæra: Se HER
Fisk i havet: Se HER 

UTSTYR

  • Det dere trenger for å lage hover
  • Eller ferdige hover
  • Pinne
  • Hyssing
  • Klype
  • Det dere trenger for å lage vannkikkert
  • Klypelotto