Emner fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

  • Har en stifinner erfart å smarbeide om en oppgave og problemløsning med de andre i stifinnertroppen.

 


Hvis det passer, og det finnes bilder eller skulpturer av engler i kirken deres kan dere kanskje ha en del av møtet i kirken.


Åpning
Åpningsseremoni, navneopprop,
Tema for møtet:  Engler i ulike former og farger.
Les Luk 1, 5-25
Denne historien er ganske lang så det er viktig at du leser godt igjennom historien før møtet slik at du kan formidle det på en enkel måte til stifinnerne.

Utstyr: Bibel/NT

 

 

Aktivitet 1
Samtale rundt dette med Engler. Ha med ulike bilder av forskjellige engler. Dette er enkelt å finne på nettet og skrive ut om du har mulighet til det.
Forslag: Engler
Man vet jo aldri helt hvordan en engel ser ut.
Er det noen av dere som har sett engler noen steder? Hva med i kirken, på malerier, bilder?
Hvordan har disse englene sett ut?
Kan man se noen likheter mellom dem?

Hvordan kan vi som mennesker være litt engler? Hva kan vi gjøre godt for andre?

 


 

Aktivitet 2
Lag forskjellige engler dere kan henge opp på speiderrommet, i kirken eller ta med hjem.
Forslag: tre-engler, engler av ståltråd og perler, engler av glanspapir, engler malt på leret, engler av doruller, tovede engler, engler av piperensere og stoff, engler av kvist, engler av makaroni.

Velg måten du ønsker å lage engler. Lag gjerne forskjellige engler og del opp i grupper.

Se lenke med tips nederst på siden.

Utstyr: Det du velger å lage engler av

 


 

Lek
Hvis det er snø er det lett å lage snøengler.
Uten snø kan man å lage en engel ved hjelp av speiderne. De legger seg ned på bakken og bruker kroppen til å lage en stor engel. Du kan. f.eks dele speiderne i grupper på 5. En kan krølle seg sammen til et hodet, to kan lage vinger og en blir til kropp. Dette er bare forslag om alle står fast. La speiderne løse oppgaven selv.

Lage en stor engel ved hjelp av tente telys.

Utstyr: telys

 


 

Avslutning
Stå rundt telysene.
Oppsummering av møtet
Speiderbønnen