Åpning: åpningsseremoni, opprop.
Tema for møtet; Etisk Handel.

Aktivitet: Hvor er klærne dine laget?

Ta frem et verdenskart. La speiderne peke ut forskjellige steder på kartet. Hvor er Norge? Hvor er vi? Er det noen som vet hvor Mount Everest ligger? Hvor Pave Frans kommer fra? Hvor kom Jesus fra? (ulike kjente personer eller steder)

Spør om noen vet hvor klærne deres kommer fra.
Be speiderne undersøke merkelappene på klærne til hverandre. Finn deretter ut hvor det er på kartet.
Er det noen steder som mange av klærne kommer fra? Hvorfor blir våre klær laget akkurat der?

Dersom dere har mulighet, er det ekstra virkningsfullt om dere tegner en prikk på kartet på stedene dere finner.

Utstyr: Verdenskart, tusj

Samtale:
Vis frem faitrade-merket.

• Er det noen som kjenner igjen dette merket? Hva vil det si at noe er fairtrade?
  • 2,6 milliarder mennesker lever for mindre enn 2 dollar (16 kroner) om dagen. Hva får man kjøpt for 16 kroner?
  • Hvorfor er det sånn at mange er så fattige? (Her er det mange riktige svar. For eksempel klimaendringer, lav pris på råvarer, mangel på demokrati, krig, utnytting av fattige arbeidere/urettferdig lønn mm)
  • Hva kan vi gjøre for å bekjempe fattigdom? (Igjen er det mange riktige svar. For eksempel handle fra butikker som betaler arbeiderne sine skikkelig, kjøpe fairtrade-merkede varer, delta i Globalaksjonen mm)

Utstyr: En utskrift av fairtrade-merket, eller embalasje med faitrade-merket på.

Utflukt:
Dra på nærbutikken. Hvis dere er mange kan speiderne deles opp i to eller flere grupper, der noen får ansvar for å prøve å finne faitrade-merkede varer, og den andre får beskjed om å finne ut hva man får for 16 kroner. De kan også få 16 kroner med beskjed om å handle mat nok for en hel dag, så næringsrik og mettende som mulig.

Kanskje kan den første gruppa kjøpe med seg faitrade-merket sjokolade eller bananer som dere kan kose dere med etterpå, mens dere deler hva dere fant ut?

Utstyr; Skrivesaker, evnt penger.

Andakt:
For oppdagere og stifinnere, bruk andakten "Stop Poverty" (Luk 4,14-18a) fra aktivitetsbanken.
For vandrere og rovere, bruk andakten "Etisk handel" (Matt 20,1-13) fra aktivitetsbanken.

Lek:
"La den vandre" -en lek fra Sri Lanka (finner du i aktivitetsbanken)

Avslutning:
Samling
oppsummering av møtet
informer om globalaksjonen/del ut informasjon om globalaksjonen
Speiderbønn
Speiderhilsen.