BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

De fleste aktivitetene i dette møteforslaget kan gjennomføres på et vanlig møte, men for å ta hele aktivitetsmerket Haik, bør dere også på haik og sove ute. Møteforslaget kan derfor brukes som en ramme til gjennomføring av haik.

FORBEREDELSER FØR MØTET

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Pakke sekk

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Øv på å pakke ryggsekken klar for haik.

Selv om stifinnerne kommer med ferdig pakket sekk, klare til tur, kan dere gjennomføre en pakke sekk-stafett. Bruk det dere lærer når dere skal pakke sekken før dere drar hjem fra turen. Dere kan også velge å gjennomføre begge aktivitetene med utstyret til stafetten.

Pakke sekk - stafett Pakke sekk

AKTIVITET 2 - Dra på haik

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på haik og finn en fin plass å overnatte.
  • Forlat overnattingsstedet med "en takk og ingenting".
  • Øv på å bruke kart og kompass.

Dra på haik sammen. Husk hele tiden på at dere skal forlate leirplassen med "en takk og ingenting". Bruk kart og kompass til å finne veien!

Dra på haik Kart

AKTIVITET 3 - Quiz

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva allemannsretten er, og hva vi har lov og ikke lov til å gjøre på haik.

Allemannsretten er viktig for norsk friluftsliv. Den bringer med seg mange rettigheter, men også en del plikter som vi må være klar over. Lær om allemannsretten med en quiz.

Allemannsretten, quiz

Allemannskretten

AKTIVITET 4 - Mat på bål

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag mat på bål eller stormkjøkken.

I denne aktiviteten har vi foreslått kikert- og søtpotetcurry, en vegetarrett som kan lages både på stormkjøkken og bål.

Om dere ønsker å lage noe annet, kan dere velge å gjøre det. Det finnes mange oppskrifter på god bålmat i aktivitetsbanken.

Kikert- og søtpotetcurry

TIPS: Les gjerne andakten som en del av kveldsavslutningen før dere skal legge dere.

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Gjøre som Gud vil.
Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt