BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Luftsport. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet hvis de skal møte et annet sted enn vanlig.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står i hver akivitet.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop.
Les andakten Den første regnbuen.

TIPS: Hvis dere besøker et flymuseum, en flyplass eller en flyutstilling kan det være lurt å fordele aktivitetene over to møter. Da kan dere gjennomføre aktivitet 1 på ett møte og aktivitet 2, 3 og 4 på et annet møte.

AKTIVITET 1 - Se på fly

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Besøk en flyplass, en flyutstilling eller et flymuseum.
  • Finn ut hvilke farer som er knyttet til ferdsel på flyplass og ved flystripe.

Hvis dere ikke har en flyplass, et flymyseum eller en flyutstilling i nærheten, kan dere se om dere ser fly på himmelen eller se på bilder av fly.

AKTIVITET 2 - Memory

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag og fly et modellfly, tre typer pairfly, en varmluftsballong, en flyvende lykt eller en drage.

Bli bedre kjent med ulike fly og flyselskaper ved å spille memory.

Luftsportmemory

AKTIVITET 3 - Varmluftsballong

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

Hvordan kan varm luft få noe til å sveve? Test det ut! Dere kan velge å lage andre flyve-gjenstander om dere heller vil det.

Lag en varmluftsballong

AKTIVITET 4 - Vindpølse

I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag en vindpølse og se hvor vinden kommer fra.
  • Finn ut hvordan ulike værforhold påvirker muligheten for luftsport.

Det er ikke alltid like lett å kjenne hvor vinden kommer fra og hvor sterk den er. En vindpølse kan hjelpe oss med det.

Lag en vindpølse

AVSLUTNING