Emner fra Speiderstigen som man jobber med på dette møtet:

• Kjenner en oppdager følgende bibelhistorie: Den barmhjertige samaritan.
  • Har en oppdager erfart gjennom lek og lagkonkurranser å tape og vinne, vente på tur og opptre rettferdig.
  • Har en oppdager erfart at barn kan hjelpe barn for eksempel ved å delta i Globalaksjonen.

Åpning:

Åpningsseremoni

Fortell litt om årets Globalaksjon og hva pengene skal gå til.

Lek:
"Ei rumpe i gulvet"

Speiderne deles inn i grupper på ca.4. Leder gir instrukser som gruppa skal følge. F.eks: en rygg, tre føtter og ei hånd i gulvet. Gruppa må bli enige i hvordan de skal løse det. Den gruppa som klarer det raskest får et poeng. Leder gir ny instruks.

Øvelsen er både gøy, og gir trening i samarbeid. Å vise empati handler om å aktivt gå inn i samspill med andre.

Aktivitet:
Hinderløype med handicap.

Del speiderne i par. Den ene skal være blind, og får speiderskjerf for øynene. Den andre skal være lam.
Den blinde skal gjennomføre hinderløypa, etter instruksjoner fra den lamme. Underveis får den blinde ulike utfordringer som må løses for å komme videre, for eksempel:

Den smale broen: den blinde skal balansere på en smal sti laget av planker eller annet flatt materiale som ligger på bakken. Broen er ikke en rett strek men går litt hit og dit, så den blinde må følge instruksjoner fra den lamme nøye. "et skritt til venstre... gå forsiktig rett frem... STOPP!"

Kildesortering: sett frem flere like beholdere (For eksempel blikkbokser, plastkrus eller lignende). Hver av beholderne er merket med et bilde av hva som skal være oppi. (for eksempel en kube, en kule, en pyramide, en sylinder... ) Den blinde får en pose med klosser, og skal forsøke å forklare for den lamme hvordan gjenstanden kjennes, slik at den lamme kan forklare den blinde i hvilken beholder denne hører hjemme.

Heise skjerfet: Heng ei line i et tre, fest endene slik som på ei flaggstang. Knyt et speiderskjerf fast i linja, og merk på treet akkurat hvor høyt skjerfet skal heises. Den lamme må forklarer og den blinde heiser,  det er om å gjøre å treffe så nøyaktig som mulig.

Hente vann i brønnen: Den blinde skal bruke en kopp og hente vann i ei bøtte, for å løpe bort til en halvannenliters flaske og helle vannet oppi den. Midt på flasken er det tegnet en strek, og det er om å gjøre å fylle på så nær denne streken som mulig.

Utstyr; flaggline/tau, speiderskjerf, planker/noe annet å balansere på) klosser i ulike fasonger, plastkopper eller andre beholdere, bøtte med vann, kopp, halvannenliters-flaske.

Andakt:
Den barmhjertige samaritan. Andaktsboka for oppdagere og stifinnere s 30

Lek: "Ener og Toer"
Speiderne står i ring. Annenhver speider er ener og toer. En ener og toer ved siden av hverandre har hver sin gjenstand. Det gjelds å sende gjenstanden sin rundt hele ringen tilbake til utgangspunktet så fort som mulig. Enere skal sende til enere og toere til toere. Lagene sender hver sin vei. Det er ikke lov og hindre det andre laget.

Avslutning
Samling, oppsummering av møtet, beskjeder.
Speiderbønn og speiderhilsen.