Norden

Norge, Sverige og Danmark danner det vi kaller Skandinavia. Norden består i tillegg av landene Finland, Island, og de selvstyrte områdene Grønland, Færøyene og Åland. Alle landene ligger i Nord-Europa, utenom Grønland som hører til Nord-Amerika.

Det er både politisk, økonomisk og kulturelt samarbeid mellom landene i Norden, og det er også speidersamarbeid mellom de nordiske landene.

De nordiske speiderforbundene

Speiderorganisasjonene i Norge er Norges KFUK-KFUM-speidere og Norges Speiderforbund (NSF) og vårt valgspråk er: ”Vær beredt”. Den nasjonale speiderorganisasjonen i Sverige heter Scouterna og deres valgspråk er ”Var redo”. Den største speiderorganisasjonen i Danmark er Det Danske Spejderkorps (DDS) og deres valgspråk er ”Vær beredt”.

I Finland er den nasjonale speiderorganisasjonen Suomen Partiolaiset - Finlands Scouter ry (SP-FS), og valgspråket i Finland er "Ole valmis". I Finland snakker de også svensk, så de svenske speiderne her bruker det svenske valgspråket "Var redo". Speiderorganisasjonen på Island heter Bandalag íslenskra skáta (BIS). Det islandske valgspråket er "Ávallt viðbúinn!".

Under ressurser finner du et dokument med informasjon om de ulike landene og selvstyrte områdene i Norden.