Hva er verdenstenkedagen?

Verdenstenkedagen er 22. februar fordi det var fødselsdagen til både Robert Baden-Powell og Olave Baden-Powell. Robert er grunnleggeren av speiderbevegelsen. Olave var gift med Robert og hun startet opp speiding for jenter.

Verdenstenkedagen er en mulighet til å sette fokus på viktige tema verden over. Hvert år har verdenstenkedagen et nytt tema, ofte med fokus på fred og rettferdighet. Det er WAGGGS (World Association of Girl Guides and Girl Scouts), den internasjonale verdensorganisasjonen for jentespeidere, som velger ut temaet for tenkedagen hvert år, men dagen er like viktig for alle, uavhengig av kjønn!

Historie

Første gang tenkedagen ble feiret var på en internasjonal speiderkonferanse i USA i 1926. På konferansen ble de enige om at det burde finnes en spesiell dag i året når speidere over hele verden tenker på hverandre, og setter pris på det fellesskapet vi har.

Før 1999 het Verdenstenkedagen bare 'Tenkedagen', men på verdenskonferansen i 1999 bestemte de at dagen skulle bytte navn for å understreke at tenkedagen blir markert over hele verden, og at den handler om speidere i absolutt hele verden! Det at vi er så mange speidere, over 50 millioner, gir oss mange muligheter til virkelig å gjøre en forskjell. Når vi går inn for det samtidig, kan vi gjøre verden til et bedre sted.

Tenkedagsfondet

Mange bruker verdenstenkedagen til å samle inn penger til tenkedagsfondet i WAGGGS. På verdenskonferansen i Polen i 1932 foreslo en delegat fra Belgia at fordi vi vanligvis gir bort gaver når noen feirer bursdag, burde det også være slik når vi feirer tenkedagen.

I tillegg til å tenke på hverandre, bør vi også hjelpe hverandre. Pengene i tenkedagsfondet blir brukt i prosjekter som hjelper og støtter speiderarbeidet i land med få ressurser. På hjemmesiden til WAGGGS kan du lese mer om historien bak Verdenstenkedagen og årets tema.

Tenkedagshilsen, aktiviteter og møteforslag

Landssjefen i KFUK-KFUM-speiderne og Speidersjefen i Norges speiderforbund kommer hvert år med en hilsen til verdenstenkedagen. I tillegg lager WAGGGS akivitets- og møteforslag alle kan bruke i forbindelse med verdenstenkedagen.

Årets og tidligere hilsener og aktiviteter til Verdenstenkedagen (Google Disk)

Toppbilde: @iamordinarypeople