BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten. 

SLIK GJØR DU

  1. Bruk adjektivfortellingen under ressurser, skriv ned en adjektivhistorie på forhånd eller skriv hver deres lille historie på møtet eller leirbålet. Når dere skriver skal dere putte en lang strek der adjektivene skulle vært, og ikke skrive adjektivene.
  2. Når historien er ferdig, samles dere igjen.
  3. Nå skal de som ikke har skrevet historien komme med forslag til adjektiver som forfatteren av historien må fylle inn på de lange strekene i samme rekkefølge som de blir foreslått.
  4. Les den ferdige historien høyt.
     

TIPS: Adjektivfortellinger kan brukes som underholdning på speidermøter, på turer og på leirbål. Tilpass adjektivene sånn at de passer inn i setningen. Bli det foreslått "blått", men setningen er Tomas kjørte en _________ bil, kan du endre bøyingen av adjektivet til "blå", sånn at det høres naturlig ut.

Adjektiv

Adjektiv er beskrivende ord som forteller hvordan noe er eller ser ut. Under kan du se noen eksempelsetninger der adjektivet er markert i fet skrift. I historien ville eksempelet sett sånn ut: Tomas kjørte en ________ bil. 

  1. en fin bil (entall, ubestemt form)
  2. den knudrete bilen (entall, bestemt form)
  3. rosa biler (flertall, ubestemt form)
  4. de irriterte bilene (flertall, bestemt form)

Adjektivfortellingen blir morsommere hvis dere klarer å variere adjektivene. Noen flere eksempler er: prikkete, grønt, store, uventede, skjelvende, gjørmete, skinnende, tissetrengte, varme, slitne, sinte, hoppende.
 

UTSTYR

  • skrivesaker
     

Toppbilde: Håkon Kristoffersen