BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN

På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten. 

SLIK GJØR DU

  1. Gi hver deltaker en rollebeskrivelse på en lapp. Be dem lese lappen nøye og holde lappen og informasjonen på den hemmelig for de andre. Prøv å gi folk roller med andre egenskaper og kjennetegn enn de vanligvis har.
  2. Forsikre deg om at alle har forstått rollen sin og hjelp dem som eventuelt trenger hjelp til å forstå det.
  3. Gi deltakerne et par minutter til å forestille seg personen de skal være. Be dem tenke på ting som: 
    • Hva de heter, hvor gamle de er og hvilket kjønn de har fått.
    • Hvordan barndommen deres var.
    • Hva foreldrene deres jobbet med.
    • Hvordan hverdagen deres er nå, hvor de bor og hva de jobber med.
    • Hvilken type livsstil har dere og hva dere gjør på fritiden.
    • Hvordan ser det ut der dere bor og hvem dere bor med.
    • Hvordan økonomien deres er og om dere er bekymret for penger.
  4. Be alle deltakerne stille seg på en rett linje, skulder til skulder, med ansiktet mot deg. Sørg for at de har plass til å bevege seg fremover og bakover. Lag gjerne en felles forståelse for hvor langt "ett skritt" er.
  5. Forklar aktiviteten: Jeg skal nå lese opp ulike påstander. Hvis påstanden passer til rollen din, skal du ta ett skritt fremover. Hvis påstanden ikke passer, skal du bli stående. Dere skal ikke snakke sammen underveis. Du finner dokumentet med påstander under ressurser lenger ned på siden.
  6. Halvveis i aktiviteten endrer oppgaven seg. Da skal deltakerne i stedet for å ta et skritt frem hvis påstanden stemmer, ta ett skritt tilbake. Skiftet er tydelig markert i arket med påstander. Vær tydelig med deltakerne om at de nå skal ta et skritt bakover, ikke fremover.
  7. Les én og én påstand. Ta pause mellom hver påstand slik at deltakerne får tid til å tenke og vurdere om de skal ta et skritt.
  8. Avslutning: Be alle “gå ut” av rollen sin, uten å flytte på seg. Se dere rundt. Still spørsmål til deltakerne:
    • Hvordan føltes det å gå fremover?
    • Hvordan føltes det å stå stille eller gå bakover? 
    • Til de av dere som er langt fremme, fulgte dere med på de som ble stående bak? Hvorfor eller hvorfor ikke?
    • Kan dere gjette hvilke roller de andre har? La noen gjette før alle forteller hvilken rolle de har.
  9. Samle dere i en sirkel og fortsett samtalen med spørsmålene under:
    • Hvilken informasjon brukte du når du skulle tolke rollen din? Var det basert på personlige erfaringer, fordommer, eller begge?
    • Hvor pålitelig er informasjonen du har basert rollen din på? 
    • Jo flere skritt du har gått frem, jo flere eksplisitte og implisitte fordeler har rollen din i samfunnet, jo lenger bak du er, jo færre fordeler. Hvor realistisk er dette bildet av samfunnet vårt?
    • Har dere lært noe av denne øvelsen som vi kan bruke i hverdagen vår?
       

TIPS: Hvis flere deltakerne har hatt øvelsen flere ganger før så er det mulig å gi alle delakterne samme rollekort uten at de vet det.
 

UTSTYR

  • rollekort, utskrift eller digitalt
  • liste med påstander