Sheriff
Mange kaller denne leken for Pang. Hvem er raskest i sheriffduell?
- Stifinnere (8-9 år),
- Vandrere (10-15 år),
- Rovere (16-25 år)
- Kort (0-30 min)
- Lek
BESKRIVELSE AV AKTIVITETEN
På denne siden finner du beskrivelse av hvordan du kan gjennomføre aktivteten.
SLIK GJØR DU
- Still dere i en ring.
- Velg ut en person som skal stå i midten og være sheriff.
- Sheriffen snurrer sakte rundt inni sirkelen.
- Plutselig peker sheriffen på en person med hendene formet som en pistol, foldet med pekefingrene ut, og roper "PANG".
- Personen som blir pekt på må dukke.
- De som står ved siden av personen som dukker må snu seg mot hverandre, peke med hendene formet som en pistol og rope "PANG".
- Den som roper pang sist er ute av leken og må sette seg ned. Dersom de skyter samtidig, er det uavgjort og leken fortsetter uten at noen går ut.
- Dersom personen sheriffen skyter glemmer å dukke, er det den personen som er ute av leken i stedet. Hvis noen som ikke skal skyte skyter er hen ute av leken. Sheriffen har siste ordet og bestemmer hvem som er raskest til å skyte.
- Leken fortsetter til det er to igjen. De to siste skal duellere.
- De to siste deltakerne stiller seg opp med ryggen mot hverandre og sheriffen velger et tall fra 0-9, for eksempel to. Sheriffen roper ut tall, for eksempel 10, 54, 3 og så videre.
- For hvert tall som ikke inneholder 2, tar deltakerne ett skritt fra hverandre.
- Når sheriffen roper et tall som inneholder 2, for eksempel 25, snur deltakerne seg og skyter hverandre. Den raskeste vinner leken og er sheriff neste runde.