BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Foto. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne at de skal kle seg til å være ute. Gi beskjed om at speidere som har kamera, kan ta med det.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - God bildebruk

Vi må alltid spørre om lov før vi tar og bruker bilder og filmer av noen. Snakk sammen om bildebruk og regler for bilderbruk. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hvilke regler som gjelder for bruk av bilder på Internett.

Om bildebruk Postløp om bildebruk

AKTIVITET 2 - Komposisjon og motiv

Gode bilder tar vare på minner og kan brukes til å vise frem speiding. Lær noe om det gylne snitt, motivvalg og hvordan dere kan ta bedre bilder. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær noe om komposisjon og motivvalg ved fotografering.

Ta gode bilder

AKTIVITET 3 - Fotobingo

Ta bilde av et dyr, noe som er typisk for årstiden og noen som er venner. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på fotobingo.
  • Ta fem gode bilder med tema Speiding eller Vennskap.
  • Ta bilder uten å se i søkeren.

Fotobingo

AKTIVITET 4 - Fotografering

Lek dere med kamerat og ta bilder av forskjellige ting på forskjellige måter. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Fotografer minimum et portrettbilde og et naturbilde hver.
  • Ta fem gode bilder med tema Speiding eller Vennskap.
  • Ta bilder uten å se i søkeren.

Fotografering

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Gud vår skaper. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt