BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

De fleste aktivitetene i dette møteforslaget kan gjennomføres på et vanlig møte, men for å ta hele aktivitetsmerket Haik, bør dere også på haik og sove ute. Møteforslaget kan derfor brukes som en ramme til gjennomføring av haik.

FORBEREDELSER FØR MØTET

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Pakke sekk

Selv om stifinnerne kommer med ferdig pakket sekk, klare til tur, kan dere gjennomføre en pakke sekk-stafett. Bruk det dere lærer når dere skal pakke sekken før dere drar hjem fra turen. Dere kan også velge å gjennomføre begge aktivitetene med utstyret til stafetten. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Øv på å pakke ryggsekken klar for haik.

Pakke sekk - stafett Pakke sekk

AKTIVITET 2 - Dra på haik

Dra på haik sammen. Husk hele tiden på at dere skal forlate leirplassen med "en takk og ingenting". Bruk kart og kompass til å finne veien! I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Vær med på haik og finn en fin plass å overnatte.
  • Forlat overnattingsstedet med "en takk og ingenting".
  • Øv på å bruke kart og kompass.

Dra på haik Kart

AKTIVITET 3 - Quiz

Allemannsretten er viktig for norsk friluftsliv. Den bringer med seg mange rettigheter, men også en del plikter som vi må være klar over. Lær om allemannsretten med en quiz. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn ut hva allemannsretten er, og hva vi har lov og ikke lov til å gjøre på haik.

Allemannsretten, quiz Allemannskretten

AKTIVITET 4 - Mat på bål

I denne aktiviteten har vi foreslått kikert- og søtpotetcurry, en vegetarrett som kan lages både på stormkjøkken og bål. Om dere ønsker å lage noe annet, kan dere velge å gjøre det. Det finnes mange oppskrifter på god bålmat i aktivitetsbanken. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag mat på bål eller stormkjøkken.

Kikert- og søtpotetcurry

TIPS: Les gjerne andakten som en del av kveldsavslutningen før dere skal legge dere.

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Gjøre som Gud vil. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt