BESKRIVELSE AV MØTET

På denne siden finner dere forslag til aktiviteter og hvordan dere kan gjennomføre dem på et møte.

FORBEREDELSER FØR MØTET

• Se krav til aktivitetsmerket Insekt. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står beskrevet i hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Finn insekter

Gå en tur i nærområdet eller ta en tur ut i hagen. Hvor mange insekter klarer dere å finne, og hva tror dere at de spiser? I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Finn minimum fem forskjellige insekter på tur og finn ut hva de heter.
  • Ta bilde av eller tegn insektene og lag en plakat med dem.
  • Finn ut hva insektene spiser.

På jakt etter småkryp Finn insekter i kongler

AKTIVITET 2 - Insektshotell

Lag hvert deres insektshotell eller samarbeid om å lage et insektshotell til speiderlokalet sånn at insektene har et trygt sted å bo og legge egg. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag et insektshotell.

Insektshotell

TIPS: Hvis dere lager ett eller noen få insektshotell i fellesskap vil det ta kortere tid enn om alle skal lage hvert sitt insektshotell. Dere bør beregne mer tid om alle skal lage sitt eget insektshotell.

AKTIVITET 3 - Frøkuler

Mindre natur og færre blomster truer humlene og biene. Frøkuler med blomsterfrø til pollinatorene kan gjøre det enklere for insektene å finne mat. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag frøkuler til humlene.

Frøkuler

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Mauren og gresshoppen. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt