• Se krav til aktivitetsmerket Sang og musikk. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Gi beskjed til stifinnerne i forkant av møtet at de skal ta med speiderkniv.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står under hver akivitet.

ÅPNING

Åpningsseremoni og navneopprop.

AKTIVITET 1 - Speidersanger

Syng minimum fem speidersanger i løpet av møtet. Det finnes mange sanger i aktivitetsbanken og i speidersangboka, og noen sanger finnes også på Spotify. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lær fem speidersanger og syng dem sammen i gruppa.
  • Lær en sang fra et annet land.

Speidersanger i aktivitetsbanken

AKTIVITET 2 - Seljefløyte

Lag seljefløyter som dere kan spille på! Ta gjerne en gjennomgang av knivreglene i forkant av aktiviteten. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag et instrument med det dere kan finne i naturen.
  • Prøv å spille på et musikkinstrument, for eksempel gitar, tromme eller piano.

Lag seljefløyte Knivbruk

AKTIVITET 3 - Sanglek

Lek en sanglek. Vi har foreslått slå på ring eller grab the mic, men dere kan også leke andre sangleker. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lek en sanglek fra Norge eller et annet land

Slå på ring  Grab the mic

AKTIVITET 4 - Stolleken

Hvis dere har tid, kan dere også leke stolleken, men det er ikke nødvendig for å fullføre aktivitetsmerket. Velg om dere vil leke vanlig stollek eller omvendt stollek. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lek stolleken.

Stolleken

AVSLUTNING OG ANDAKT

Les andakten Jesus som tolvåring i tempelet. Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt