• Se krav til aktivitetsmerket Søppel. Bytt eller legg til aktiviteter om dere heller ønsker å fullføre noen av de andre merkekravene.
  • Bestem hvor dere skal plukke søppel, for eksempel på tur med retur eller reydd en strand, og gi beskjed til stifinnerne hvor de skal møte i forkant av møtet.
  • Finn fram nødvendig utstyr. Utstyret som kreves står i hver akivitet.

TIPS: Hvis dere har tid og mulighet, kan dere gjerne utvide møtet litt sånn at dere får bedre tid til å plukke søppel. Det er for eksempel mulig å invitere stifinnernes familie på møtet og legge det til en helg. Da kan det også være fint å stille med litt mat eller snacks, eller be speiderne ta med seg noe de kan grille eller lignende.

ÅPNING OG ANDAKT

Åpningsseremoni og navneopprop. Les andakten Ta vare på det Gud har skapt.

AKTIVITET 1 - Tur med retur

Tur med retur handler om å ta med seg litt mer søppel inn enn det vi hadde med oss ut på tur. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Gå en tur med retur.
  • Vær med på en ryddedugnad.

Tur med retur Rydd en strand

AKTIVITET 2 - Søppelsorteringsstafett

Ta med gjenstander å kildesortere, eller bruk noe av det dere finner på ryddedugnad. Bruk gjerne de samme kildesorteringskategoriene som kommunen deres bruker. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Øv på kildesortering.
  • Finn ut hvordan kommunen deres arbeider med avfallshåndtering.

Søppelsorteringsstafett Kildesortering

AKTIVITET 3 - Søppelkunst

Be speiderne velge ut det søppelet de synes er finest fra aktivitet 1 eller be dem ta med hver sin tomme hermetikkboks, og lag kunst av det. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Lag et kunstverk av søppel.

Lyslykter av syltetøyglass og hermetikkbokser

AKTIVITET 4 - Søppelsortering hjemme

Oppfordre speiderne til å sjekke om de kildesorterer riktig hjemme til neste møte. I dette aktivitetsforslaget tar dere følgende merkekrav:

• Sjekk om dere kildesorterer riktig hjemme.

Hjemmekontroll søppelsortering

TIPS: Hvis dere bruker mye tid på aktivitet 1, kan det være lurt å dele møteforslaget i to. Gjennomfør aktivitet 1 i første møte og aktivitet 2, 3 og 4 andre møte.

AVSLUTNING

Avslutt med speiderbønnen. Vær beredt - alltid beredt